Elektrische start op de 4 takt Zip werkt niet ( Tikkend geluid)

Mathiijs

New Member
Hallo, gister kwam ik van koningsdag af en had ik me scooter boven op de garage gelaten toen het regende. Het regende best hard en toen werkte de elektrische start niet meer. Dus moest ik hem kicken aan te krijgen. Nu een dag later heb ik dus nog steeds het probleem, ik had dit probleem eerder met dat als het regende de elektrische start niet meer werkte maar dan zou hij het doen na een uur of 2 nu een dag later doet hij het nog steeds niet, ik hoor alleen een tikkend geluid afkomen.

Probleem:
Elektrische start werkt niet na het regen, hoor alleen een tikkend geluid.

Scooter > 4T 2V Piaggo Zip
 
Advertisement - register to remove this

Is dit tik,tik,tik,tik,tik,tik ...... tijdens het drukken van de startknop of maar 1 tik op het moment dat je de startknop drukt?
 
kabels van relais naar startmotor controleren / doormeten
kabels van startmotor die normaal op relais zitten nu los aansluiten op accu (pas op mogelijk gaat startmotor draaien)
 
Of even snel checken, door een kortsluiting te maken tussen de twee dikke rode draden van je startrelais.
Vooropgesteld dat je accu in orde is, het volgende:
  • Als de startmotor dan wel draait is je startrelais defect en moet je dit vervangen.
  • Als de startmotor dan niet draait kan het volgende aan de hand zijn.
  1. dikke rode draad tussen pluspool van de accu en de ene zijde van het startrelais slecht contact of onderbroken.
  2. dikke rode draad tussen de andere zijde van het startrelais en de plusaansluiting van de startmotor slecht contact of onderbroken
  3. dikke zwarte draad tussen min-aansluiting startmotor/blokmassa en min-pool van de accu slecht contact of onderbroken.
Indien punten 1 t/m 3 niet van toepassing zijn, is je startmotor hemelen.
 
Back
Top