Bougie vonkt niet

Kwarkie

New Member
Ik heb pas een scooter aangeschaft en heb hier een tijdje op gereden, maar was van plan toen de kappen te spuiten. hierna startte mijn scooter niet meer( peugeot speedfight 1) en heb dus een nieuwe bobine gekocht, ook de bougie is nog goed. ik heb gemeten met een multimeter en er komt wel stroom naar de bougie maar geen vonk. wat ik wel heb waargenomen is dat er meestal maar 1x een stroom waarneming was en dan niks meer. Ligt dit aan me CDI of is er nog een ander probleem. Mijn accu doet het wel en mijn richting aanwijzers ook.

alvast bedankt voor het antwoord
 
Advertisement - register to remove this

Waarom meteen een bobine vervangen als je alleen de kappen eraf hebt gehad? Je schrijft dat je de stroom naar de bougie hebt gemeten met een multimeter. Nu weet ik niet hoeveel stroom er loopt, maar de spanning is 12.000 volt of hoger. En dat 500 tot 5000+ keer per minuut. En je schrijft dat de bougie nog goed is, maar hoe weet je dat? Hij kan er wel goed uitzien, maar dat zegt niks. Maar ook daar denk ik dat het niet meteen de oorzaak is als je alleen de kappen eraf hebt gehad. Misschien ergen gewoon een kabeltje losgetrokken of een slecht contact. Als alle kabels goed vast zitten dan sluit je de bougie aan en legt die met de schroefdraad aan massa. Als je dan start zou je vonken moeten zien. Probeer anders toch weer even de originele bobine te plaatsen want ik zie nog steeds niet in waarom die vervangen moest worden. Kijk ook even de bougiekabel en -kap na.

Niet toevallig een kill switch die verkeerd staat?
 
Ik heb dit probleem ook,

Ik heb een speedfight 2 staan die niet vonkt de ontsteking is nieuw, de bobine is nieuw, ik heb 3 goede bougie waarvan 1 echt splinter nieuw is. En er zit ook een nieuwe cdi in alles heb ik dus al veranderd. (elektrische start niet aangesloten)

Nu komt er geen stroom naar de bobine. Maar daarvoor toen hij nog wel stroom naar de bobine gaf had hij ook geen vonk dus eigenlijk bijna hetzelfde probleem.

Heeft iemand ervaring met de kabelboom en dergelijke die mij tips kan geven of ervaring heeft gehad en mij vertellen wat het probleem was? En mijn vraag waarom er geen stroom komt naar de bobine.

Mvg,

dikkespeedfighttuning
Post automatically merged:

Ik heb pas een scooter aangeschaft en heb hier een tijdje op gereden, maar was van plan toen de kappen te spuiten. hierna startte mijn scooter niet meer( peugeot speedfight 1) en heb dus een nieuwe bobine gekocht, ook de bougie is nog goed. ik heb gemeten met een multimeter en er komt wel stroom naar de bougie maar geen vonk. wat ik wel heb waargenomen is dat er meestal maar 1x een stroom waarneming was en dan niks meer. Ligt dit aan me CDI of is er nog een ander probleem. Mijn accu doet het wel en mijn richting aanwijzers ook.

alvast bedankt voor het antwoord
Ik denk dat je massa even moet checken van je bobine op het frame dus bobine erafhalen waar hij op het frame zit even schuren tot het metaal, of misschien ja de aansluiting van bougiedop en de bougie kabel los halen en goed erop zetten want die kabel moet precies in het midden zitten en ook goed aadrukken.

Voor de rest ja eerst even checken of alle kabels goed vast zitten en dat er niet eentje los zit zoals Rob al zei.

veel succes nog!
 
Last edited:
Contact slot in orde ( is de groene draad op de cdi massa vrij ) , heb je een zijstandaard met beveiliging ( deze willen nog wel eens problemen geven)
Heb je spanning op de cdi , als je kickt of start
 
@Dikkespeedfighttuning ,

maak even een eigen draadje aan want dit draadje is van @Kwarkie en het is niet de bedoeling dat je het draadje van @Kwarkie gaat overnemen en de boel daardoor onoverzichtelijk wordt!
Post automatically merged:

@Kwarkie ,

hieronder een schemaatje hoe jouw totale ontstekingssysteem eruit ziet.
Trek de stekker uit de cdi en meet op de draadboom connector de weerstandswaarde van alle draden tov de min-pool accu.
Zet voor elke meting de multimeter op een zo'n laag mogelijk Ohm-bereik, meet je geen waarde (een L, OL of een I in het display) schakel de meter een meetbereik hoger.
De zwarte meetdraad op de com-aansluiting van de multimeter en de zwarte meetpen op de min-pool van de accu en laat deze daar aangesloten gedurende alle metingen.
De rode meetdraad op de Ohm-aansluiting van de multimeter en met de rode meetpen meet je vervolgens alle pinnetjes.
Doe dit met zowel het contact uit als aan.

Maak van de meetwaardes een overzichtje, misschien kunnen we je verder helpen.

1713161036051.jpeg
 
Last edited:
@Dikkespeedfighttuning ,

maak even een eigen draadje aan want dit draadje is van @Kwarkie en het is niet de bedoeling dat je het draadje van @Kwarkie gaat overnemen en de boel daardoor onoverzichtelijk wordt!
Post automatically merged:

@Kwarkie ,

hieronder een schemaatje hoe jouw totale ontstekingssysteem eruit ziet.
Trek de stekker uit de cdi en meet op de draadboom connector de weerstandswaarde van alle draden tov de min-pool accu.
Zet voor elke meting de multimeter op een zo'n laag mogelijk Ohm-bereik, meet je geen waarde (een L, OL of een I in het display) schakel de meter een meetbereik hoger.
De zwarte meetdraad op de com-aansluiting van de multimeter en de zwarte meetpen op de min-pool van de accu en laat deze daar aangesloten gedurende alle metingen.
De rode meetdraad op de Ohm-aansluiting van de multimeter en met de rode meetpen meet je vervolgens alle pinnetjes.
Doe dit met zowel het contact uit als aan.

Maak van de meetwaardes een overzichtje, misschien kunnen we je verder helpen.

View attachment 75356
Hoi ik heb dit ook net gedaan ik heb bij de groene draad 0.0001 en bij blauw gele 0.154. Ook deed ik de zwarte op de min pool van de accu en de rode op de groene draad bij het contact slot en hij gaf ook 0.001 wat kan dit zijn mijn bougie vonkt ook niet
 
Back
Top