Elektrische start doet het niet

DirtyFrog

Member
Hallo, ik heb een probleem met mijn elektrische start. Als ik hem elektrisch probeer te starten maakt hij geluid en hij draait af en toe (denk ik) maar niks in de buurt van aan gaan, nu heb ik ook geen origineel starterkransje meer want die van de hexagon was dol op de ouwe krukas, deze had wel maar 76tanden ipv 78. Nu dacht ik dit probleem te tackelen door ook een runner bendix te kopen zodat deze wel in elkaar vallen, zonder positief resultaat. Ik heb een nieuwe start motor, een nieuwe 180cc runner bendix en een nieuwe startkrans met 78tanden van een runner 180 in mijn 172cc hexagon blok, nu heb ik ook geprobeerd de scooter te starten met startkabels om zo te kijken of mijn accu misschien te zwak was, maar geen verschil. Iemand enig idee wat het probleem kan zijn? ik heb ook foto’s en videos ter verduidelijking. Alvast bedankt!

Video starten
 

Attachments

  • IMG_5332.jpeg
    IMG_5332.jpeg
    356.8 KB · Views: 15
  • IMG_5331.jpeg
    IMG_5331.jpeg
    276.1 KB · Views: 14
  • IMG_5330.jpeg
    IMG_5330.jpeg
    327.2 KB · Views: 16
Advertisement - register to remove this

Ik heb het idee dat de starterkrans tegen de deksel aanloopt. Heeft hij een Kickstarter? Zoja hoe draait het dan?
Post automatically merged:

Misschien heeft de nwe iets grotere schoepen?
 
Ik heb het idee dat de starterkrans tegen de deksel aanloopt. Heeft hij een Kickstarter? Zoja hoe draait het dan?
Post automatically merged:

Misschien heeft de nwe iets grotere schoepen?
Hij heeft ook een kickstart, kickt gewoon prima aan zonder rare geluiden. Nu moet ik wel zeggen dat ik wel afdrukken die tegen die bescherm kap in de carterkap, maar die zaten er ook al toen ik hem demonteerde bij originele staat. dat metalen plaatje
 
Loopt de motor ook als je start hij met de kick? En dan ook geen rare geluiden?

Ik verwacht ook dat er een ring achter de bendex moet zitten, misschien die vergeten? (als die er ook daadwerkelijk hoort natuurlijk)

En voor de zekerheid, geen spanningsverlies bij de startrelais? Plus op de startmotor goed vast? Massa vh blok naar de accu is goed?
 
Loopt de motor ook als je start hij met de kick? En dan ook geen rare geluiden?

Ik verwacht ook dat er een ring achter de bendex moet zitten, misschien die vergeten? (als die er ook daadwerkelijk hoort natuurlijk)

En voor de zekerheid, geen spanningsverlies bij de startrelais? Plus op de startmotor goed vast? Massa vh blok naar de accu is goed?
Start relais weet ik niet, hoe kan ik dat het beste testen/meten? startmotor heb ik een foto van. De ring kan ik wel even kijken op een technisch schema zit er nu iniedergeval niet. Massa van het blok die die kabel die op het frame zit toch? bedankt voor het meedenken!IMG_6038.jpeg
 
Dan trekt ik voorzichtig de conclusie dat het iig niet de ronsel is. Ik zou me even concentreren op de bendex.

Dat zijn de dingen waar je aangezeten hebt voordat het probleem begon. Ik ga er dan van uit dat de startmotor goed ronddraaide voorheen.

Het lijkt me trouwens niet dat je ongestraft een 76 tands rondsel kunt vervangen door een 78 tands als de diameter vd 78 tands (iets) groter is. De afstand in het carter blift gelijk dus dan gaat er toch iets wringen.
 
Dan trekt ik voorzichtig de conclusie dat het iig niet de ronsel is. Ik zou me even concentreren op de bendex.

Dat zijn de dingen waar je aangezeten hebt voordat het probleem begon. Ik ga er dan van uit dat de startmotor goed ronddraaide voorheen.

Het lijkt me trouwens niet dat je ongestraft een 76 tands rondsel kunt vervangen door een 78 tands als de diameter vd 78 tands (iets) groter is. De afstand in het carter blift gelijk dus dan gaat er toch iets wringen.
Startmotor is nieuw dus neem ook aan dat die het gewoon doet, bendix weet ik niet of die het voorheen goed deed. Komt van een niet lopende hexagon vandaan dus heb alles nieuw gekocht. Staat online dat ie met 78 tanden wel start maar met meer geluid en moeite dan 76 tanden maar dus wel mogelijk. Kan helaas de technische tekening van de bendix niet vinden dus weet niet of er nog een ring voor hoort
 
Zuiver uitgaande van de overbrengingsverhouding zou 78 tands makkelijker moeten gaan.

Ik begin steeds meer te neigen dat iets wringt. Of diameter van 78 is groter of de tanden van bendex en rondsel horen niet bij elkaar.

Voorheen geen problemen mat origineel?
 
als ik dit zo zie, kan ik je bijna op een briefie geven dat je bendix niet lekker draait en ben ik ook benieuwd hoe het busje in je carterdeksel eruit zit. (hetzelfde voor deze combinatie aan de achter/ binnenkant van de bendix in het blok)
dit ziet er uit alsof het droog loopt (en dat remt af) dit uiteinde hoort soepel gesmeerd in een messing busje te lopen, hetzelfde voor de andere kant.

vreetsporen2.jpg
 
Zuiver uitgaande van de overbrengingsverhouding zou 78 tands makkelijker moeten gaan.

Ik begin steeds meer te neigen dat iets wringt. Of diameter van 78 is groter of de tanden van bendex en rondsel horen niet bij elkaar.

Voorheen geen problemen mat origineel?
Een runner180 bendix is n runner180 tandwiel sluiten neem ik aan prima op elkaar aan, origineel nooit getest want niks deed het op de hexagon en het tandwiel kon los draaien over de krukas vandaar het 78 tandwiel 76 is niet meer te krijgen
Post automatically merged:

als ik dit zo zie, kan ik je bijna op een briefie geven dat je bendix niet lekker draait en ben ik ook benieuwd hoe het busje in je carterdeksel eruit zit. (hetzelfde voor deze combinatie aan de achter/ binnenkant van de bendix in het blok)
dit ziet er uit alsof het droog loopt (en dat remt af) dit uiteinde hoort soepel gesmeerd in een messing busje te lopen, hetzelfde voor de andere kant.

View attachment 75298
Oké, deze assen zijn beide niet gesmeerd, zal hem als ik tijd heb een keer openmaken. Kan dit al voldoende zijn voor enige verandering?
 
Een runner180 bendix is n runner180 tandwiel sluiten neem ik aan prima op elkaar aan, origineel nooit getest want niks deed het op de hexagon en het tandwiel kon los draaien over de krukas vandaar het 78 tandwiel 76 is niet meer te krijgen
Post automatically merged:


Oké, deze assen zijn beide niet gesmeerd, zal hem als ik tijd heb een keer openmaken. Kan dit al voldoende zijn voor enige verandering?
als je het open hebt, moet je ook eens kijken naar de gaten/bussen waar deze pennen in draaien natuurlijk en dan hoop ik voor je dat het nog niet te laat is en dat je die ook moet vervangen (nog geen ramp, alleen wat meer gedoe).
als ik zulke pen-uiteinden zou tegenkomen, zou ik ze heel fijn rond opschuren, schoonmaken en dàn met dik, schoon lagervet weer monteren.
als dat dan verbetering brengt, nieuw bendixje? (en zéker als je al nieuwe busjes doet)
 
Last edited:
Een runner180 bendix is n runner180 tandwiel sluiten neem ik aan prima op elkaar aan, origineel nooit getest want niks deed het op de hexagon en het tandwiel kon los draaien over de krukas vandaar het 78 tandwiel 76 is niet meer te krijgen
Post automatically merged:
Ja daar heb je gelijk in. Dacht ff dat je 78 rondsel combineerde met een "76" bendex
 
als je het open hebt, moet je ook eens kijken naar de gaten/bussen waar deze pennen in draaien natuurlijk en dan hoop ik voor je dat het nog niet te laat is en dat je die ook moet vervangen (nog geen ramp, alleen wat meer gedoe).
als ik zulke pen-uiteinden zou tegenkomen, zou ik ze heel fijn rond opschuren, schoonmaken en dàn met dik, schoon lagervet weer monteren.
als dat dan verbetering brengt, nieuw bendixje? (en zéker als je al nieuwe busjes doet)
Ik heb nu de 2 assen ingesmeerd met dik vet en ook alles los getest, alles draait hard en goed totdat de carterkap erop gaat dan doet ie weer hetzelfde.. Iemand een idee hoe je dit kan fixen?

Startmotor draait
Bendix draait
alles draait
 
heb je nog een pakking tussen carter en -kap?
is het asje van je bendix niet langer (te lang) dan de originele waardoor hij klem zit?
 
heb je nog een pakking tussen carter en -kap?
is het asje van je bendix niet langer (te lang) dan de originele waardoor hij klem zit?
Er zit geen pakking tussen mijn carterkap, voorzover ik weet heeft een 150cc hexagon die ook niet. Het asje is even lang als de andere 2 bendixen hier, bij aankoop lag er ook een losse bendix achter in de kofferbak bij de hexagon. Wellicht dat dat de originele is. Die ook geprobeerd maar doet hetzelfde..
 
heb je ook al eens gekeken of en hoe je bendix in je carterkap draait? of dat daar een braam in zit bijvoorbeeld..
en anders moet je heel secuur de diepte van de bus in je carter en van de bus in je carterDeksel gaan meten, die bij elkaar optellen en kijken of je bendix daar in past of dat ie langer is..
 
Back
Top