Keuren bij het rdw (wokstatus)

je favo pinda

New Member
Hallo allemaal, ik heb zelf altijd het probleem gehad dat ik niet wist wat er allemaal verplicht is bij een keuring. Ik zat weken lang te zoeken naar de regels en alles maar voor jullie ga ik het compleet uitleggen wat wel en niet is toegestaan.

Nadat je scooter/brommer een wokstatus heeft gekregen moet deze gekeurd worden bij het RDW, je maakt online een afspraak en je kiest een datum en locatie uit.(de wachttijden zijn erg lang dus hou er rekening mee)

VERPLICHT:

Banden:
Er moet nog genoeg profiel op de banden zitten wat natuurlijk logisch is, als de band glad/kaal is of als het rubber op plekken weg is betekent dit een automatische afkeuring
Spiegels:
Dit ligt aan het bouwjaar van het voertuig en je kan dit makkelijk vinden op Google maar over het algemeen is 1 spiegel verplicht tijdens de keuring

Verlichting:
Dagrijlicht en grootlicht, achterlicht, remlicht, knipperlichten (knipperlichten zijn niet op alle brommers/scooters verplicht maar !!ALS ZE ER OP ZITTEN MOETEN ZE HET DOEN!!)

Starten:
Elektrische start of kickstart, het maakt niet uit welke van de 2 zolang de brommer/scooter maar start.

Speling:
Ze gaan letten op alles en dan ook echt alles. Speling wordt gecontroleerd op: wielen, voorvork, remmen, balhoofd, farme/blok aansluiting.

Vering:
de voorvork en achter schokbreker(s) moeten fatsoenlijk ingedrukt kunnen worden, te weinig vering = afgekeurd.

Remmen:
Dit is erg belangrijk aangezien mijn eigen scooter de eerste keer hierop was afgekeurd, de remblokjes moeten nog minimaal de helft tot 1/4 erop hebben zitten. Let op! Metaal op metaal is automatisch afgekeurd.

Reflectoren:
De zij reflectoren MOETEN!! aanwezig zijn bij de keuring, anders is de brommer/scooter ook automatisch afgekeurd. Hetzelfde geldt voor de reflector achter(spatbord)

Frame/chassis nummers(bloknummers):
Dit is vrijwel de het belangrijkste aan de hele keuring, de frame nummers moeten overeenkomen met het kenteken tenzij je er documenten voor hebt. Het bloknummer mag verschillen met wat het frame aangeeft bvb: blok van een gesloopt voertuig is toegestaan. Als er nou "toevallig" onder jouw scooter/brommer een motorblok zit wat als Gestolen staat geregistreerd bij het RDW wordt de Politie gebeld en kunner er serieuze straffen aan vast zitten.

Snelheid:
Tijdens de keuring komt de brommer/scooter op een rollerbank te staan en mag deze maximaal 55km/h lopen, wordt er 56km/h gemeten wordt het voertuig ook automatisch afgekeurd. Er is geen discussie mogelijk helaas...

Als er nog punten zijn die ik heb gemist voel je vrij om deze erbij te zetten en dan wens ik je succes bij de keuring als dit voor jou toegepaste informatie was
 
Advertisement - register to remove this

Ik denk dat voor de vaste leden dit wel bekend was maar toch fijn dat je, je de moeite doet om alles nog eens zwart op wit op een rijtje te zetten.

Misschien een goed idee om deze tekst te verwerken in een pdf-filetje en deze te uploaden in de Rubriek "Resources" van dit forum.
Mensen met vragen over de WOK, kunnen dan daar misschien hun vragen al voor een groot deel beantwoord krijgen.
 
Ik denk dat voor de vaste leden dit wel bekend was maar toch fijn dat je, je de moeite doet om alles nog eens zwart op wit op een rijtje te zetten.

Misschien een goed idee om deze tekst te verwerken in een pdf-filetje en deze te uploaden in de Rubriek "Resources" van dit forum.
Mensen met vragen over de WOK, kunnen dan daar misschien hun vragen al voor een groot deel beantwoord krijgen.
Ik zal het zeker doen, de hele bedoeling was ook zodat dit ook voor bijvoorbeeld onervaren leden of eenmalige bezoekers aan deze site makkelijk was om te vinden ipv dat ze de hele rdw website af moeten zoeken, maar alsnog bedankt voor uw reactie
 
Back
Top