Knipper code storings lampje

Hoej

New Member
ik heb een vraag, ik heb voor mijn dochter een tweede hands Gts toscane gekocht van 2019.
maar er zit een storing in storings lampje knippert 5x.
volgens boekje is dat storing aan verrijkingsklep kortsluiting.
heeft iemand hier ervaring mee?
 
Advertisement - register to remove this

Ik neem aan dat jouw Chineesje gebruikt maakt van de Dellorto ECU/CLC.
Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij is dit Solenoid nr2 in ondestaande tekening, die ik een keer ergens van dit forum geplukt heb.
Iemand heeft hier ook de teksten hoofd- en stationaircircuit bij geschreven echter volgens mij zijn deze teksten gewisseld.

Deze klepjes zorgen ervoor dat er meer of minder lucht bij de benodigde benzine wordt gemengd en worden aangestuurd door de ECU die aan de hand van enkele sensoren dit bepaald.
Deze klepjes vind je direct in de buurt van de carburateur.

Wat ik eens zou proberen is:

  • Elk klepje is voorzien van een filterje, deze zou ik eens schoonmaken.
  • Je zou de klepjes eens met elkaar kunnen verwisselen en kijken of je een andere storingscode krijgt, zoals code2. Als dat het geval is, is 1 van de klepjes defect. (wel goed opletten welk kabeltje en slangetje met welk klepje is verbonden en later ookweer zo terugbouwen!)
  • De elektrische draden en connectoren tussen deze klepjes en de ECU kunnen controleren op slechte contacten/oxide/kortsluiting.
CV Carburateur Euro4.png
Errorcodes Dellorto ecu clc Euro4.jpg
 
Last edited:
zie de tekst eronder: carburettor start-up enrichment valve is de automatische "choke" in dit verhaal.
die ECS klepjes doen precies het omgekeerde van verrijken. ze voegen alleen lucht toe.
mijn schoonpa had zo'n zelfde chinees van hetzelfde bouwjaar en dáár zit inderdaad wel het dellorto ECS op. en een dellorto ECU
 
carburettor enrichment valve is de automatische "choke" in dit verhaal.
die ECS klepjes doen precies het omgekeerde van verrijken. ze voegen alleen lucht toe.
Dat zou ik ook denken echter de ECU stuurt de elektrische choke niet aan, deze krijgt enkel spannng van de stator op het moment dat de motor draait.
Daarom vermoed ik dat het 1 van beide klepjes zijn die bedoeltd worden, hoe kan de ECU anders weten dat er iets scheelt met iets wat hij niet bestuurt?
 
Dat zou ik ook denken echter de ECU stuurt de elektrische choke niet aan, deze krijgt enkel spannng van de stator op het moment dat de motor draait.
Daarom vermoed ik dat het 1 van beide klepjes zijn die bedoeltd worden, hoe kan de ECU anders weten dat er iets scheelt met iets wat hij niet bestuurt?
maar ìs dat ook zo bij euro4 modellen? wat kan de ECU dan met de gegevens van de temperatuursensor? (de luchtklepjes aansturen waarschijnlijk ook)
want/maar nog een observatie die ik bij mijn Kymco E4 heb gedaan: die elektrische choke wordt helemaal niet zo warm als ik hier wel heb zien beschrijven, maar doet zijn werk wel.
als ik weer beter ben ga ik zijn draadjes eens volgen..
 
Je hebt gelijk.
Alleen vraag ik me dan af hoe dit precies werkt want de e-choke loopt volgens de schema's die ik heb niet via de ecu.

Dit vond ik op een Duitse web-site:

https://www.motorroller.de/en/fehlercodes-blinkcodes-4t50e4/
het belangrijkste is dat Hoej de goede kant op zoekt toch? :blush:
als ik mijn Kymco weer eens open heb zal ik eens de draadjes proberen te volgen en hetzelfde bij die GTS toscana van schoonpa
 
het belangrijkste is dat Hoej de goede kant op zoekt toch? :blush:
Dat is zeker waar, maar ik vind ook dat als je het mis hebt, zoals ik in dit geval, dat je het moet toegeven.
Ik heb er ook geen enkele moeite mee en ben blij dat ik weer iets geleerd heb ook al weet ik nog steeds het fijne er nog niet van. :)
 
Het betreft inderdaad een storing in de elektrische choke van de carburateur.
Ook wel ASD (automatic starter device) genoemd, of: carburetor start-up enrichment valve zoals al eerder gezegd.

Deze werkt echter niet via het ECS kastje maar krijgt spanning vanaf de stator als de motor in werking is.
Er is dus een kortsluiting, kabelbreuk of de choke is simpelweg overleden waardoor deze niet goed meer functioneert.

De lambda (zuurstof) sensor zorgt voor de rest als de choke open en/of dicht staat.
Deze stuurt de signalen naar de ECU welke aan de hand van deze signalen de beide magneet (solenoid valves) ventielen bedient en/of aanstuurt. Dus minder of meer lucht tijdens de (koude) startfase en als de motor op bedrijfstemperatuur geraakt is.

Zie Error codes:

Error codes and fault check list.png

Ik heb nog ergens een Chinese service and maintanance manual welke specifiek voor de 137QMA &139QMA/B motorblokken is bedoeld i.c.m. het Euro 4 ECS systeem. (bovenstaand bestand komt ook uit het betreffende manual welke gelukkig wel vertaald is naar het Engels)

Mocht het nodig zijn zoek ik deze even op en post ik het pdf-bestand in je topic of gooi deze direct online in de resourses van het forum.

Ik hoor en/of lees het wel, suc6 in ieder geval met je zoektocht ;).
 
Last edited:
ik kon toch niet wachten tot morgen, dus vanavond nog maar even gekeken.
op advies van Sparky eerst deze zaken gecontroleert.

Elk klepje is voorzien van een filterje, deze zou ik eens schoonmaken.

filters en slangetjes schoon gemaakt.


Je zou de klepjes eens met elkaar kunnen verwisselen en kijken of je een andere storingscode krijgt, zoals code2. Als dat het geval is, is 1 van de klepjes defect. (wel goed opletten welk kabeltje en slangetje met welk klepje is verbonden en later ookweer zo terugbouwen!)

klepjes om gewisseld ook geen resultaat. En ook weer terug gebouwd.

De elektrische draden en connectoren tussen deze klepjes en de ECU kunnen controleren op slechte contacten/oxide/kortsluiting.

de connectors zijn ook schoon.

ik heb nog is op de Duitse site gekeken van Sparky, en de e choke is gecontroleerd deze lijkt stuk.
weerstand gemeten en dit was oneindig, ook heb ik 12v er op gezet en er gebeurde niets.
 
Back
Top