Knipper code storings lampje

Hoej

New Member
ik heb een vraag, ik heb voor mijn dochter een tweede hands Gts toscane gekocht van 2019.
maar er zit een storing in storings lampje knippert 5x.
volgens boekje is dat storing aan verrijkingsklep kortsluiting.
heeft iemand hier ervaring mee?
 
Advertisement - register to remove this

Ik neem aan dat jouw Chineesje gebruikt maakt van de Dellorto ECU/CLC.
Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij is dit Solenoid nr2 in ondestaande tekening, die ik een keer ergens van dit forum geplukt heb.
Iemand heeft hier ook de teksten hoofd- en stationaircircuit bij geschreven echter volgens mij zijn deze teksten gewisseld.

Deze klepjes zorgen ervoor dat er meer of minder lucht bij de benodigde benzine wordt gemengd en worden aangestuurd door de ECU die aan de hand van enkele sensoren dit bepaald.
Deze klepjes vind je direct in de buurt van de carburateur.

Wat ik eens zou proberen is:

  • Elk klepje is voorzien van een filterje, deze zou ik eens schoonmaken.
  • Je zou de klepjes eens met elkaar kunnen verwisselen en kijken of je een andere storingscode krijgt, zoals code2. Als dat het geval is, is 1 van de klepjes defect. (wel goed opletten welk kabeltje en slangetje met welk klepje is verbonden en later ookweer zo terugbouwen!)
  • De elektrische draden en connectoren tussen deze klepjes en de ECU kunnen controleren op slechte contacten/oxide/kortsluiting.
CV Carburateur Euro4.png
Errorcodes Dellorto ecu clc Euro4.jpg
 
Last edited:
zie de tekst eronder: carburettor start-up enrichment valve is de automatische "choke" in dit verhaal.
die ECS klepjes doen precies het omgekeerde van verrijken. ze voegen alleen lucht toe.
mijn schoonpa had zo'n zelfde chinees van hetzelfde bouwjaar en dáár zit inderdaad wel het dellorto ECS op. en een dellorto ECU
 
carburettor enrichment valve is de automatische "choke" in dit verhaal.
die ECS klepjes doen precies het omgekeerde van verrijken. ze voegen alleen lucht toe.