Piaggio zip 4t houdt in en start moeilijk

Pedram

Member
Beste lezer,

Ik heb een probleem met mijn piaggio zip 4t. Laat ik beginnen bij het begin. De scooter startte niet meer. Het klonk als geen compressie dus ik heb het blok open gehaald en idd, lekke kleppen. Ik heb een nieuwe cilinderkop besteld en heb de distributieketting meteen meegenomen. Ook heb ik een andere zuiger gemonteerd, geen nieuwe maar in betere staat dan mijn oude. Nu bouwde ik de scooter dicht en startte hij. Ik helemaal blij totdat ik ging rijden. Hij hield enorm in en ging niet harder als 20, hierna wou hij ook niet meer stationair lopen terwijl hij op z’n aller hoogste stand stond. Ook maakt de scooter een enorm brommend geluid, alsof het luchtfilter er maar voor de helft op zit. Ik heb enorm veel dingen geprobeerd maar niks heeft het resultaat veranderd. Dit is wat ik al heb geprobeerd:

- Carburateur schoon gemaakt
- Meerdere sproeiermaten geprobeerd
- Carburateur opnieuw afgesteld (luchtschroef)
- Ander luchtfilter geprobeerd (beide hebben geen prop)
- Zonder luchtfilter gereden
- Andere carburateur van andere scooter erop gezet
- Andere cdi van werkende scooter erop gezet
- Nieuwe bougie
- Nieuwe v-snaar
- Spruitstuk gecontroleerd op valse lucht, voor de zekerheid toch nieuwe pakking gedaan. Spruitstuk zelf is goed.
- Onsteking nagekeken. Dit kon ik zelf niet zo goed beoordelen, zag er naar mij mening prima uit.
- Keerring zowel aan de vario kant als de onstekings kant bekeken
- Vliegwiel onsteking punt opgeschuurd


Dit is even alles wat ik kan bedenken. Ik heb volgens mij nog veel meer geprobeerd maar kan het even niet allemaal benoemen. Geen van deze dingen zijn dus het probleem. Wel is mij opgevallen dat de bougie soms niet vonkt en soms wel. Dit moet het probleem zijn. Ik denk zelf dat ik ergens een kabelbreuk heb of dat m’n onsteking niet goed is. Voordat ik dingen ga uitproberen wil ik het eerst aan jullie vragen.

Alvast bedankt!

Kenmerken:

Scooter: Piaggio zip 4t
Bouwjaar: 2011
Voorafgaande staat: Niet onderhouden
Sproeier: 80
Cdi: Geen logo, geen idee
Rollen: 7 gram
Standaard drukveer en trekveren
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Als hij soms wel , en soms niet vonkt , heb je daar inderdaad een probleem . Je zou de bedrading kunnen doormeten , ( van stator naar cdi) meten of je motorblok goed massa maakt , en connectoren nakijken ,op goed contact . Vervolgens bougiekabel en dop nakijken , meten of je spanning krijgt op de cdi , en deze constant is , pickup sensor door meten. Bobine door meten . En tot slot zou ik ook even de choke nakijken , en meten of deze spanning krijgt als de motor loopt .
Post automatically merged:

Keerringen hebben geen effect op het lopen bij een 4takt , alleen bij een 2 takt , het enigste euvel wat je dan hebt is olie lekkage .
 
Als hij soms wel , en soms niet vonkt , heb je daar inderdaad een probleem . Je zou de bedrading kunnen doormeten , ( van stator naar cdi) meten of je motorblok goed massa maakt , en connectoren nakijken ,op goed contact . Vervolgens bougiekabel en dop nakijken , meten of je spanning krijgt op de cdi , en deze constant is , pickup sensor door meten. Bobine door meten . En tot slot zou ik ook even de choke nakijken , en meten of deze spanning krijgt als de motor loopt .
Post automatically merged:

Keerringen hebben geen effect op het lopen bij een 4takt , alleen bij een 2 takt , het enigste euvel wat je dan hebt is olie lekkage .
Bedankt voor je reactie, ik ga hier zsm naar kijken. Ik had nog een ander probleem wat ik vergeten was te melden. Namelijk dat hij ook in toeren blijft hangen zonder gas. Het duurt dan een paar seconde voordat hij weer stationair loopt.
 
Dat kan duiden op valse lucht , of de gasschuif / gaskabel , blijft hangen . Vacuüm slangen ook luchtdicht ?
Vacuüm slangen zijn goed. Er is nergens valse lucht daarom vind ik het zo vreemd. Ik heb overal remreiniger gespoten maar er veranderd niks. Zijn er specifieke plekken waar lucht getrokken kan worden? Gasschuif is het ook niet, die schiet gewoon mooi terug.
 
Of carb is niet goed afgesteld en loopt de motor te arm.
Je schrijft dat je kleppen lek waren. Enig idee wat de oorzaak was? Klep krom, klep verbrand.....?
Arm mengsel kan verbrande kleppen veroorzaken en sproeier 80 lijkt me aan de kleine kant.
 
Of carb is niet goed afgesteld en loopt de motor te arm.
Je schrijft dat je kleppen lek waren. Enig idee wat de oorzaak was? Klep krom, klep verbrand.....?
Arm mengsel kan verbrande kleppen veroorzaken en sproeier 80 lijkt me aan de kleine kant.
De klep was krom. De scooter vertoont dit gedrag echter ook met grotere sproeiers. Ik heb zelfs 86 geprobeerd, dit is het niet helaas.
 
Heb je de kleppen timing nog eens extra gecontroleerd?
Snap eigenlijk ook niet waarom je niet meteen ook een nwe zuiger hebt gemonteerd of op zijn minst nwe zuigerveren als je het toch allemaal los had . Misschien ook even de compressie meten.
 
Heb je de kleppen timing nog eens extra gecontroleerd?
Snap eigenlijk ook niet waarom je niet meteen ook een nwe zuiger hebt gemonteerd of op zijn minst nwe zuigerveren als je het toch allemaal los had . Misschien ook even de compressie meten.
Kleppen timing staat perfect. Ik had nieuwe zuigerveren maar eenmaal de cilinder gemonteerd ging de zuiger nogal stroef. Vandaar toch ff met de oude zuigerveren gedaan. Maar dat doet er eigenlijk niet toe. De motor is goed van binnen alleen wilt niet goed lopen. Ik heb dus last van hangtoeren en dat hij heel veel inhoud.
 
Als hij soms wel , en soms niet vonkt , heb je daar inderdaad een probleem . Je zou de bedrading kunnen doormeten , ( van stator naar cdi) meten of je motorblok goed massa maakt , en connectoren nakijken ,op goed contact . Vervolgens bougiekabel en dop nakijken , meten of je spanning krijgt op de cdi , en deze constant is , pickup sensor door meten. Bobine door meten . En tot slot zou ik ook even de choke nakijken , en meten of deze spanning krijgt als de motor loopt .
Post automatically merged:

Keerringen hebben geen effect op het lopen bij een 4takt , alleen bij een 2 takt , het enigste euvel wat je dan hebt is olie lekkage .
Ik heb inmiddels een werkende onsteking + vliegwiel gemonteerd maar helaas weer geen resultaat. Gas blijft nogsteeds hangen. Stationair schroef staat helemaal ingedraaid maar hij valt bijna uit stationair. Ik ben echt ten einde raad. Ik heb overal met remreiniger gespoten voor valse lucht maar ik kan niks vinden. Wat kan ik nog nakijken.
 
Op het deksel , of heb je het membraam eruit gehad , en nagekeken ? En heb je nu weer constant een vonk ?
Ik heb overal remreiniger gespoten waar je maar kunt bedenken. De vonk is constant nu maar ik heb het gevoel dat die aan de zwakke kant is. De scooter rijdt nog steeds heel erg belabberd en valt stationair bijna uit. Membraan is nagekeken en geen scheurtjes ofzo.
 
Back
Top