Welke kleur draad / welke draad is in de Kabelboom de draad die de accu oplaad bij een Runner RST 2013

Brute-Force

Black Bullet. 2.0
Welke kleur draad / welke draad is in de Kabelboom de draad die de accu oplaad bij een Runner RST 2013 ?
@vandeweg en ik zijn samen een dikke Sprinter aan het bouwen , nu zijn we al aardig op weg . (zei van de Weg )
Er zit een HPI 2-Ten met lichtspoel op de Runner , echter weten we nog niet welke draad er op de bestaand kabelboom moet zodat de Accu oplaad .
Ik heb zelf nog 2 Runners uit 2013 staan , exact de zelfde als die van @vandeweg , dus waar kunnen we gaan meten / zoeken .
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

De spanningsregelaar zit er gewoon bij zal nog ff een foto toevoegen met welke draden
 

Attachments

  • 20240210_171206.jpg
    20240210_171206.jpg
    153.1 KB · Views: 12
  • 20240210_170057.jpg
    20240210_170057.jpg
    168.7 KB · Views: 12
Als je de accu aansluit , en de draden van de regelaar goed gescheiden houd , is de draad waar spanning op komt , de draad waar de laadspanning opkomt , van de regelaar . Ik vermoed de rode .
 
Rode draad van de Standaard Stator , is Rood , die gaat naar de STD CDI neem ik aan .
Post automatically merged:

Heb je daar ook een spannings regelaar bij , of neem je de standaard regelaar , die op de scooter zit
de standaard spanningsregelaar van de Scooter willen we gebruiken . die zit er nog op .
Op mijn MHR zit ook een HPI 2-Ten , die werkt en de accu oplaad , echter de kleuren van de kabelboom zijn anders , mijn Runner MHR is van 2011 , het vorige Type als die Runner van @vandeweg
 
Ik begrijp het niet goed denk ik , je vroeg welke draad in de kabelboom de accu oplaad , bij de regelaar , Dat is dus de draad die spanning heeft , als de accu aangesloten is , deze zal onderweg gerust gesplitst kunnen worden , als hij uiteindelijk maar bij de regelaar komt . Dit staat buiten de stator , of dynamo , de regelaar regelt de laad spanning , en voorkomt dat de accu via de stator/ dynamo kan ontladen , en teveel spanning krijgt , meer als 14/15 volt om bij te laden
Post automatically merged:

Maar weet je zeker dat die hpi , zoveel spanning levert om de accu te laden ? Je schrijft , er zit een licht spoel in , hoeveel levert deze volt en amp ?
Of is dat enkel om je lampen te voeden ? Dan wordt een accu laden , ermee , lastig denk ik .
 
Last edited:
Aha ... nu komen we verder ... ( hoop ik ) ,, dus ... zorgen dat de Accu vol is , dan meten op de spannings regelaar , kijken naar de kleur draad , als er spanning is op de draad / aansluiting, dan draad volgen in de kabelboom ... dat weet je welke Draad er aan de HPI voeding (geel ) aangesloten moet worden ??
Euh... ik trek gehele Scooters uit elkaar , en bouw ze weer op , echter Elektronika ben ik Sukkel 1e klas , krijg er hoofdpijn van , :tearsofjoy:
 
Weet je dan ook zeker dat als je de stroom voerende draad , aan de hpi verbind , dat de accu dan geen stroom gaat leveren aan die spoel , en die daardoor verbrand ?
Moet daar dan niets tussen , iets van een regelaar . Want is die lichtspoel niet alleen bedoeld om verlichting te kunnen voeren ?
 
Weet je dan ook zeker dat als je de stroom voerende draad , aan de hpi verbind , dat de accu dan geen stroom gaat leveren aan die spoel , en die daardoor verbrand ?
Moet daar dan niets tussen , iets van een regelaar . Want is die lichtspoel niet alleen bedoeld om verlichting te kunnen voeren ?
Zoals @Brute-Force het heeft aangesloten op zijn runner, branden de lampen en laad de accu alleen omdat hij andere kleuren heeft op zijn kabelboom zijn we het spoor bijster. ( 2 leken qua Electronica ) qua lampen hebben we led erin gedaan, omdat die minder vragen en dus meer over heeft of de accu te laden en mijn elektrische pomp te bedienen.
Post automatically merged:

zei van de Weg
Dat is zeker weleens voorgekomen... zo van de dijk af tegen een huis aan met de auto
 
heb even gekeken naar die hpi-2 , deze zou 40 w leveren , dat zou dus bij 12v zo'n 3 amp zijn , maar hoe je die aan de regelaar moet knutselen zou ik niet weten , je weet hoe je de stroom voerende draad naar de regelaar kunt vinden .
 
Dat is dus de draad die spanning heeft , als de accu aangesloten is ,
Ennn, als het contactslot is ingeschakeld.

De laadspanning komt van de BlR draad vanaf de spanningsregelaar vandaan.
Hieronder een schema van een Runner, echter weet ik niet of dit overeenkomt met het RST model.
Helaas zit er ook geen legenda bij dit schema maar ik vermoed dat BlR staat voor Blu/Rosso (blauw/rood)
Verder kun je misschien even uitleggen wat we zien op die 2 foto's van post#3.
De eerste foto is waarschijnlijk de foto van de spanningsregelaar connector maar de kleuren komen niet volledig overeen met het schema hieronder.
Hetzelfde geldt voor de tweede foto wat waarschijnlijk afgeknipte draden zijn van een andere spanningsregelaar connector????
1707936820365.gif
 
Ennn, als het contactslot is ingeschakeld.

De laadspanning komt van de BlR draad vanaf de spanningsregelaar vandaan.
Hieronder een schema van een Runner, echter weet ik niet of dit overeenkomt met het RST model.
Helaas zit er ook geen legenda bij dit schema maar ik vermoed dat BlR staat voor Blu/Rosso (blauw/rood)
Verder kun je misschien even uitleggen wat we zien op die 2 foto's van post#3.
De eerste foto is waarschijnlijk de foto van de spanningsregelaar connector maar de kleuren komen niet volledig overeen met het schema hieronder.
Hetzelfde geldt voor de tweede foto wat waarschijnlijk afgeknipte draden zijn van een andere spanningsregelaar connector????
View attachment 74353
De eerst foto is inderdaad de stekker van de spanningsregelaar, de 2de foto zijn afgeknipte draden van de stekker die normaal in je originele ontsteking gaat.
 
Omdat het me toch wel interesseerde , heb ik even verder gekeken , en ben dit tegen gekomen , speciaal een regelaar voor de hpi-2 .
Deze kun je op 3 manieren gebruiken , zie de schema's
Post automatically merged:

zuiver uit interesse , kan brute , eens meten hoeveel de accu, bij hem bij geladen wordt , als de motor versneld stationair loopt
 
Last edited:
Zoals @Brute-Force het heeft aangesloten op zijn runner, branden de lampen en laad de accu alleen omdat hij andere kleuren heeft op zijn kabelboom zijn we het spoor bijster. ( 2 leken qua Electronica ) qua lampen hebben we led erin gedaan, omdat die minder vragen en dus meer over heeft of de accu te laden en mijn elektrische pomp te bedienen.
Post automatically merged:


Dat is zeker weleens voorgekomen... zo van de dijk af tegen een huis aan met de auto
Het idee is dat je op de weg blijft he of was je van de kaart!
 
Back
Top