2018 Berini Napoli terug naar 25-34km/h

Touareg

Member
Beste mensen,
Ik heb voornemens om twee berini’s II (snor scooter) te kopen voor mijn kinderen. De Berini’s zijn beide van 2018, maar lopen beide veel te hard. (Voor mij ). De ene zegt dat ie 55-60 km/h loopt (vx50 turbo motor ??) maar dat er een cdi 25/35 km/h in kan, de ander zegt dat ie een cdi van 45 km/h en een cdi van 25 km/h heeft. Als ik in beide een cdi 25km/h steek, lopen ze dan max 25km/h gps of zit het toch nog een beetje anders? Ik zou het liefst zien dat ze max net onder de toegestane gps snelheid lopen, dus geen zorgen voor de rollerbank. Neem aan dat een cdi 35 dan te hard zou zijn. Zijn er nog andere zaken waarop ik moet letten bij aankoop?
Heb er geen problemen mee om een beetje te klussen/onderhoud te plegen om ze in goede staat te brengen/houden. Het is alleen dat ik gewend ben om aan motoren te sleutelen waarbij je een ladder in de cilindervoering moet zetten om er aan te kunnen werken.
 
Advertisement - register to remove this

Vaak gaan ze heel rottig lopen.
De meeste snor scooters zijn begrensde brommer uitvoereingen.
Kijk ook of er een gladde vario bus in zit.
Een vario wordt begrensd door er een ring tussen te doen of een bus met opstaande rand.
Weet je ook of het injectie of carburateur uitvoeringen zijn?
En waarom laat je ze niet om keuren naar brommer?
Met zo'n blauwe plaat moet je altijd op het fietspad en dat is tegenwoordig niet fijn tussen de bakfietsen en heropstappers op e-bikes
Dat kan via de RDW maar ook via een scooterzaak.
 
Een scooter van 2018 is op z'n minst Euro4.

Dus ik heb het vermoeden dat er helemaal geen CDI in deze scooters zit maar een ECU.
Sommige van deze scooters zijn voorzien van een ECU die samenwerkt met een zogenaamde speedconverter.
Dit is het onderdeel dat het verschil uitmaakt tussen een brom en een snor.
Zo'n speedconverter ziet er precies uit als een CDI vandaar dat hij ook vaak abuisievelijk verwisseld wordt met een CDI.
Deze speedconverter bewerkt de signalen van de speedsensor, vaak een sensor die de rotatiesnelheid van de koppeling en daarmee de actuele snelheid van de scooter meet, en "vertaalt" deze naar signalen zodat de ecu deze "begrijpt"

Hieronder een voorbeeld van een ECU die met zo'n speedconverter.
Het zwarte kastje met de zwarte connector is de ECU, het zwarte kastje erboven, met de groene connector is zo'n speedconverter.
Als jouw scooters zo'n speedconverter hebben, is het een kwestie van deze uit te wisselen voor een snorversie.

Meer hierover kun je wellicht vinden op chinascooteronderdelen.nl

1712313271238.jpeg
 
Even een update. Een van de scooters is een 2020 en die schijnt 34 te lopen, dus daar hoef ik niets aan te doen. De andere heeft een eerste registratie 2017 en eerste te naam stelling 2019 . Ik vermoed dat deze laatste vlak voor de euro4 norm is ingevoerd en ergens heeft gestaan tot ie in 2019 op naam werd gezet. Deze laatste heeft volgens de eigenaar een cdi 45 en een cdi 25. Ik ga ze beide morgen bekijken.
 
de eerste scooter is binnen; de 2020 berini napoli. Nu de volgende, en hiervoor heb ik jullie even nodig. De verkoper heeft er twee staan. Beide 2018. Een is weer een berini napoli, de andere een souris, . De verkoper zegt dat het dezelfde scooters zijn….misschien bedoelt ie de motor.
De napoli heeft een carburateur, de Souris is injectie. Zou de injectie een betere optie zijn? Betrouwbaarder?
Post automatically merged:

En als ik toch aan het typen ben: heb de berini welke ik thuis heb staan even snel bekeken. Volgens de eigenaar kreeg ie ieder jaar een beurtje bij de scooterzaak waar hij hem nieuw heeft gekocht.
Maar goed als scooter dealers net zo betrouwbaar zijn als auto dealers ], doe ik het onderhoud liever zelf; eerst bevinding; ik vind wat olie in het lucht filter, het druipt er niet uit maar ik zeker niet droog, en bovendien staat er geen olie meer op het peilstok. Een en een is twee: zuigerveren niet meer fris is mijn eerste gedachte. Jullie idee? Heb het kleppen deksel er nog niet afgehaald, maar die zal ongetwijfeld ook “vol” met olie zitten. Dus olie verversen, lucht filter, bougie, de andere olie bij de naaf, nog iets anders? Welke olie gaat er in het motorblok?
 
Last edited:
Onze voorkeur gaat uit naar carburateurs, iets eenvoudiger en je kan er zelf meer aan wijzigen.
Dat die Souris injectie heeft maakt niet zoveel uit, La Souris is sowieso kudt.
Een beetje olie in het luchtfilter is normaal, dat komt via de carterontluchting.
En inderdaad, er wordt meestal alleen benzine ingegooid, naar de olie wordt niet gekeken en warm rijden heeft men nog nooit van gehoord.
Geen olie op de peilstok wil nog niet zeggen dat het carter leeg is maar het kan wel een voorbode zijn van een hoop ellende of inwendige schade.
Cilinderkop zal dank niet veel olie bevatten.
Motorolie; Castrol Power RS 10W-40 4T
Eindaandrijving;SAE 75 of 80.
Koop een wat grotere fles, is voordeliger.

En vervang ook de snaar, variorolletjes en geleiders, maak de koppeling open en schoon en de segmenten even opschuren.
 
Last edited:
Vergeet de remmen en remolie verversen niet. De banden(spanning) is er ook nog een.

Het zijn per slot van rekening je kinderen die er op rijden
 
Dank je Symmie. Ik ga ze (twee) helemaal nalopen en een beurtje geven. De berini lijkt op het eerste gezicht in een betere / originele staat. Die souris is behoorlijk aan gehobbyed
 
Back
Top