remlicht omgedraaid met schakelaar

kyran malek

New Member
hallo,
Ik heb laast een WOK gekregen voor mijn jog r 2005. Nu heb ik een probleem met mijn remlicht, ik heb een nieuw achterlicht en hij doet het perfect (knipperlicht en normaal achterlicht) maar mijn remlicht werkt alleen als ik mijn toeter of startknop in druk. ik heb van alles geprobeerd zoals het testen van de draden en draden verwisslen. De orginele bedrading zit er nog in. het draad van mijn remmen lopen de kabelboom in en ik zie geen schakelaar waar die zou moeten wisselen. iemand ideeën? ik ben compleet de weg kwijt. ik moet erbij zeggen dat er geen accu in zit, en de electrische start heeft het sinds aankoop niet gedaan.
 
Advertisement - register to remove this

Heeft het voordat je het licht hebt vervangen wel goed gewerkt?
Hier is het schema https://scooterforum.net/resources/yamaha-jog-02.47/
Post automatically merged:

Nr 13 en 14 zijn de remschakelaars , de aanvoer daarvan is zwart/ bruin , dit is dus de geschakelde plus van het contact slot .
Vanaf de schakelaars loopt er een groen/ gele naar je remlicht , daarvandaan loopt er ook een groen/gele naar je startrelais .
De andere is een blauwe draad , die is van het achterlicht . Dan heb je nog een zwarte voor de massa . Klopt dit ?
Als alles goed aangesloten is , en het altijd goed heeft gewerkt , zou ik eerst doen wat @Harrr aangeeft , zorg dat je goed massa hebt op je achterlicht .
Post automatically merged:

Maar waarom niet beginnen om alles origineel te maken , met een accu aangesloten , en de fout van het starten op zoeken . Dit vergemakkelijkt een hoop zoek werk . zonder accu
en ik zie geen schakelaar waar die zou moeten wisselen
Die is er ook niet , de enigste schakelaars zijn die bij de rem hendels , aan of uit . daarna loopt de spanning gelijk naar het remlicht , en startrelais , zodat je alleen kunt starten met ingeknepen rem .
 
Last edited:
Misschien even aangeven:
  • welk achterlicht je hebt gemonteerd
  • welke kleur draden eraan zitten en welke functie deze draden hebben
  • en een overzichtje hoe je de boel hebt aangesloten op de kabelboom,
want op 1 of andere manier heb je waarschijnlijk de massadraad van dit achterlicht verkeert aangesloten.
 
Misschien even aangeven:
  • welk achterlicht je hebt gemonteerd
  • welke kleur draden eraan zitten en welke functie deze draden hebben
  • en een overzichtje hoe je de boel hebt aangesloten op de kabelboom,
want op 1 of andere manier heb je waarschijnlijk de massadraad van dit achterlicht verkeert aangesloten.
hallo,

1. ik heb een nieuwe LED achterlicht geinstalleerd en bij dit licht doet alles het wel. met orginele achterlicht is het zelfde probleem.
2. bij de remmen komen de geel/groene en bruine draden bij elkaar, waarvan het geel/groene draad uitkomt op het achterlicht, en het bruine draad is op de zijkant van het achterlicht aangesloten.
3. ik heb nooit eerder aan de electra van dit ding gewerkt, ik heb alleen het achterlicht vervangen waarbij ik foto's van de aansluiting heb gemaakt.
Post automatically merged:

Heeft het voordat je het licht hebt vervangen wel goed gewerkt?
Hier is het schema https://scooterforum.net/resources/yamaha-jog-02.47/
Post automatically merged:

Nr 13 en 14 zijn de remschakelaars , de aanvoer daarvan is zwart/ bruin , dit is dus de geschakelde plus van het contact slot .
Vanaf de schakelaars loopt er een groen/ gele naar je remlicht , daarvandaan loopt er ook een groen/gele naar je startrelais .
De andere is een blauwe draad , die is van het achterlicht . Dan heb je nog een zwarte voor de massa . Klopt dit ?
Als alles goed aangesloten is , en het altijd goed heeft gewerkt , zou ik eerst doen wat @Harrr aangeeft , zorg dat je goed massa hebt op je achterlicht .
Post automatically merged:

Maar waarom niet beginnen om alles origineel te maken , met een accu aangesloten , en de fout van het starten op zoeken . Dit vergemakkelijkt een hoop zoek werk . zonder accu

Die is er ook niet , de enigste schakelaars zijn die bij de rem hendels , aan of uit . daarna loopt de spanning gelijk naar het remlicht , en startrelais , zodat je alleen kunt starten met ingeknepen rem .
hallo,

Ik heb even gechecked en het klopt dat blauw en zwart naar het achterlicht gaat en goed aangesloten zijn bij het stuur. ik heb alle spanningen nagekeken en geven 12 volt aan als ik de toeter in druk of startknop. maar nog steeds geen signaal bij het indrukken van mijn remmen.
 
Last edited:
Wat de volgende stap is , is meten bij de remlicht schakelaars , of je daar ook spanning hebt ( bruine /zwarte draad) , en of dat door gegeven wordt als de hendel ( schakelaar ) ingedrukt wordt
Blijft staan dat het circuit voor remlicht wel rond is bij claxon of startknop,
Klopt , maar dan zou er ergens een ongewild contact zijn tussen beide. Lijkt haast dat er pas massa op het remlicht komt , als je de start, claxon knop gebruikt . Of juist spanning op de draad naar het remlicht de geel/groene draad . Dus bij de groen / gele draad even meten of hier spanning op komt als je de beide schakelaars ( start/hoorn) gebruikt
 
en het bruine draad is op de zijkant van het achterlicht aangesloten.
Zit er dagrijverlichting in het achterlicht dan, want bij je achterlicht hoort geen bruine draad te arriveren noch aangesloten te zitten.
Bruin is de geschakelde plus 12V direct vanaf je contactslot.

Ik heb het sterke vermoeden dat je deze geschakelde plus 12V op de massa aansluiting van je achterlicht hebt aangesloten.

Werkt je startmotor wel als je de remmen inknijpt en je op de startknop drukt?
 
Last edited:
Zit er dagrijverlichting in het achterlicht dan, want bij je achterlicht hoort geen bruine draad te arriveren nog aangesloten te zitten.
Bruin is de geschakelde plus 12V direct vanaf je contactslot.

Ik heb het sterke vermoeden dat je deze geschakelde plus 12V op de massa aansluiting van je achterlicht hebt aangesloten.

Werkt je startmotor wel als je de remmen inknijpt en je op de startknop drukt?
Helemaal eens @Sparky en @trabiarie .

Het is led verlichting. Een led is een diode en dan kan de stroom maar 1 kant op. Als de led massa krijgt via startrelais of toeter en brandt dan loopt de stroom de verkeerde kant op en staat er dus 12 v op de massa van de remlicht.
 
als je achterlicht vervangt door LED , moet je een weerstand tussen de voedingdraad zetten ,
Dat hoeft niet , zijn ook 12v led's deze heb ik ook in m'n koplamp , en duplo achterlicht , heb zelf T10, (voor in dashboard /instrumenten) ledjes, 12v
Kun je zo op gelijkstroom aansluiten zonder probleem
 
@kyran malek zou je ff willen kijken of je remlicht het doet als je alleen de startknop indrukt zonder de remmen in te drukken?
Ik ben bijna zeker dat het remlicht dan gaat branden en dit zou bewijzen wat mijn vermoeden was, dat hij de achterlichtunit verkeerd heeft aangesloten met die bruine draad die daar eigenlijk niet hoort.
De stroom loopt dan via de bruine draad, via het remlicht, via de spoel van het startrelais, via de gedrukte startknop naar massa.

Maar als ik op mijn vragen in post#5 geen reactie krijg is het slecht helpen.
 
Back
Top