Sym Fiddle 2 start slecht en wil graag uitvallen

tpeene

New Member
Mijn vriendin heeft een Sym Fiddle 2 met 9.000km op de teller. Deze heeft vanaf dat ze hem heeft een paar vervelende trekjes.

Als de scooter langer dan een halve dag stil heeft gestaan start hij eigenlijk meteen, maar je kunt er dan niet goed op wegrijden. Hij loopt normaal stationair maar als je wegrijdt komt hij niet boven de 15km per uur uit voor de eerste paar minuten. Je merkt dat hij echt moeite heeft. Als je dan het gas in deze tijd te ver los laat, bijvoorbeeld om een bocht te nemen, dan valt hij uit en start hij niet makkelijk opnieuw. De enige oplossing is eigenlijk om vol gas te geven en dan hopen dat je de eerste minuten niet hoeft af te remmen. Het voelt ook echt alsof hij heep erg hard af wilt remmen op de motor om maar uit te gaan. Daarna komt hij in een andere modus.

Na een paar minuten dan voel je dat hij los komt en dan kun je normaal rijden. Als hij dan uitvalt kun je hem wel weer starten en wegrijden. Hij blijft echter heel graag uitvallen. Ik heb de stelschroef al anders afgesteld zodat hij iets harder stationair loopt, maar dat helpt maar af en toe. Als hij stationair loopt dan loopt hij óf te hard zodat hij eigenlijk zelf weg wilt rijden, óf hij valt uit. Je voelt ook echt dat wanneer je gas los laat dat hij zelf extra afremt om uit te gaan vallen.

Echt heel ontspannend rijden is het dus niet met deze scooter.

Hij is twee keer weggebracht, carburateur schoongemaakt, nieuwe bougie, en onderzoek maar er kwam niets bijzonders uit. Wel betalen uiteraard.

Hebben jullie een idee in welke richting we het beste kunnen zoeken om het op tr lossen?
 
Advertisement - register to remove this

Ik zou ook meteen denken, carburateur schoonmaken, verder elektrische choke testen en meten of de choke ook daadwerkelijk spanning krijgt als de motor draait.
Hoe oud is deze Fiddle en indien het een Euro4 is, brandt/knippert je motormanagementlampje niet?
Hoelang is het geleden dat de kleppen zijn gecontroleerd/gesteld?
Luchtfilter niet nat of vies?

Normaliter heb je garantie op een reparatie, waarom ben je niet terug gegaan?
 
De scooter is uit 2013, type Sym Fiddle 2, XS50QT.

Carburateur is het niet, dat dacht de scooterzaak ook eerst en de kleppen zijn dacht ik ook gesteld.

De choke dacht ik ook maar omdat hij ook blijft uitvallen bij warme motor twijfelde ik daar aan.

Ze is er twee keer mee terug geweest en uiteindelijk is het niet opgelost. Garantie heeft ze het niet over gehad, gewoon betaald omdat ze er wel aan gewerkt hebben. Het is echt vervelend dat hij altijd maar uit blijft vallen, je kunt er niet normaal mee rijden. Net of er ergens een elastiek aan trekt die hem uit wilt zetten. Zo voelt het.
 
De scooter is uit 2013, type Sym Fiddle 2, XS50QT.

Carburateur is het niet,

De choke dacht ik ook maar omdat hij ook blijft uitvallen bij warme motor twijfelde ik daar aan.
Choke kan in een bepaalde stand blijven. Te weinig voor een koude motor en te veel voor een warme.

Meten is weten.
 
Klinkt als de normale werking van de choke.

Je kan niet afstellen op een koude motor, dat moet altijd warm.

Controleer even op valse lucht. Terwijl de motor loopt even alle inlaat aansluitingen inspuiten met remmen reiniger, luisteren of er iets verandert.

Afremmen op de motor doet een scooter nooit. Tenzij de koppeling kapot is. En als ik dit verhaal zo hoor, zou dat misschien ook nog wel kunnen.
 
Back
Top