Aerox kabel cdi - startknop

bacardiboy

New Member
Hoi , wanneer ik onderstaande aerox schema bekijk dan begrijp ik niet waarom er een kabel loopt tussen de cdi en de startschakelaar !?
Wat is die kabeltje ?
Is dat een massakabeltje ?
Ik zie het zo maar kan fout zijn , voor de starter te kunnen laten draaien moet de stroom van de rode draad in de relais komende van de batterij naar de starter kunnen lopen !
Dit kan wanneer je je rem induwt en op de startknop drukt.Met contact aan uiteraard.
Er loopt voeding van de batterij naar je contact en van je contact naar je remlichtschakelaar , van je remlichtschakelaar naar je startrelais.Maar dan ?
Je zou zeggen het startrealis moet kunnen schakelen wanneer jij op de startknop duwt en remt zodat de rode draad in het relais komende van de batterij verbonden kan worden met de uitgaande draad naar de starter en dus de starter kan laten draaien ! En dit schakelen kan dus door de stroom wat van de remlichtschakelaar komt ,en de startknop is gewoon een schakelaar waardoor je de stroomkring kan vervolledigen.

Dus stroom van remlichtschakelaar komt relais binnen en gaat naar startknop,en als je op startknop duwt dan stuur je de stroom verder naar de cdi ?Maar waarom loopt die kabel dan naar de cdi ? Het kan toch ook naar chassis lopen ,gewoon naar massa ?
 

Attachments

  • XZVOaPj.png
    XZVOaPj.png
    1,014.6 KB · Views: 3
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ja dat kabeltje loopt bij de meeste scooters gewoon naar massa en dit zal ook wel kloppen voor deze Aerox anders zou de schakeling niet werken.
De massa wordt in de cdi naar massa geleid, waarschijnlijk via een heel kleine weerstand.
Die vraag die jij nu stelt heb ik mij ook altijd al gesteld, ik kan er verder niks over terugvinden, maar ik denk dat dit een specifieke bedoeling heeft.
Als je op de startknop drukt heeft de motor in principe heel weinig toeren en de ontsteking heeft geen of bijna geen voorontsteking nodig.
Middels deze methode "weet" de cdi precies wanneer je de startknop drukt en zal de ontsteekcurve alleen voor het opstarten nagenoeg naar nul graden terugbrengen waardoor de scooter beter start.
Niet vergeten, Yamaha is een merkscooter die doen toch net iets meer dan de niet A-merken om hun product net iets beter te maken.
Ik denk aan carburateurverwarming via het koelwater.
Ik denk aan een betere aansturing van de elektrische choke via een daadwerkelijke thermostaat die de buitentemperatuur meet.
Ik denk aan een extra lampje voor de kentekenplaatverlichting.
Etc....
 
Back
Top