Hanway raw 85CC klimt in toeren.

rottieark

Active Member
Dit is de 2de keer dat ik zo'n post zet op dit forum, maar deze keer is het wat anders.

De 85cc zit er nu een krap jaartje op met erg weinig gebruik (mijn broer is een zomer rijder)

Er zit rond de 1000KM op de 85cc, en mijn broer wou weer gaan rijden dus ik wou hem eerst eventjes wat onderhoud geven.

Ketting gespannen
Carb schoongemaakt
Verse nieuwe benzine
Olie ververst
En de kleppen gesteld 0.05 inlaat 0.08 uitlaat.

Alleen is er denk ik iets mis gegaan.

Hij loopt nu heel onregelmatig stationair en klimt soms in de toeren.
Heb een stukje gereden en hij blijft dan in de toeren stijgen.

Eerder was dit te danken aan de kapotte CDI dat is nu niet het geval.

Ik heb de kleppen gesteld wanneer het vliegwiel met T overeen kwam met het nokje op het carter.
Video van 4taktwinkel op youtube gevolgd.
Video

Heeft iemand enig idee wat ik fout heb gedaan of wat ik kan checken?

[Edit] bij het gas geven in neutraal blijft hij in de toeren hangen en daalt niet.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

daarom vroeg ik ook of ie rookte. maar dan moeten je zuigerveren ook vast zitten of versleten zijn en pas als ie echt warm is zou ie op olie doorlopen of harder lopen. maar dat stinkt dan ook harder dan een tweetakt.
Hij stinkt meer als normaal, kan ook komen omdat ik in een dichte schuur zit.

Ik heb er teveel olie in gedaan gister ietsje boven HIGH.

Reden dat ik onderhoud deed was omdat de compressie minder werdt.
Maar dan had het klimmen in toeren al voor het onderhoud er moeten zijn.
Dus dan zou het in mijn ogen niet door zuigerveren komen.
 
compressie werd minder vóór het onderhoud. (zuigerveren vast (je broer wilde wéér gaan rijden, dus brommer heeft tijdje gestaan, ja?)
vervolgens vul jij bij beurt met te veel olie en gaat ie daar op lopen..
sorry, dit wil je natuurlijk niet horen, maar zo klinkt het voor mij.
 
compressie werd minder vóór het onderhoud. (zuigerveren vast (je broer wilde wéér gaan rijden, dus brommer heeft tijdje gestaan, ja?)
vervolgens vul jij bij beurt met te veel olie en gaat ie daar op lopen..
sorry, dit wil je natuurlijk niet horen, maar zo klinkt het voor mij.
Brommer heeft niet de heletijd stil gestaan, werdt wel paar keer per week gebruikt door mij (korte ritten van max 5KM)

En inderdaad de rest klopt.

Wat is nu het handigste om te doen?
 
korte stukjes (in de winter?) trokken condens aan, verdunden olie of veroorzaakten roest op zuigerveren...
cilinder los om dit te controleren.
maar vóór je dat doet, bedenk voor jezelf en vertel ons even hoe je carburateur hebt gereinigd en of je hierbij niks veranderd hebt.. (stationair-mengsel of-luchtschroef verdraaid (of als je hier vuil weggeblazen hebt klopt de afstelling ook niet meer..) vlotterhoogte..
sproeiers doorgeprikt of alleen reiniger en lucht in gespoten?
 
Heb de carburateur gereinigd met remreiniger en compressor.
Sproeiers door geblazen en carb helemaal schoongemaakt van buiten ook.

Heb voor de rest alle schroefjes (lucht en stationair) op dezelfde positie teruggezet

Aan stationair of lucht draaien doet trouwens niks tegen het klimmen in toeren.
Post automatically merged:

Maar hoe kan het dan zo zijn dat hij opeens in de toerenklimt? Als het door de zuigerveren kwam had ik dat toch wel hiervoor moeten merken?
 
Is een sproeier 82 niet wat klein voor 85cc?
Heeft die altijd prima op gereden, dus lijkt me raar als die er nu opeens niet op rijdt.
Post automatically merged:

Cilinder er maar afgehaald en dit is de zuiger en zuigerveren.
Heb persoonlijk geen idee of dit goed is of niet.
 

Attachments

  • 20230418_190447.jpg
    20230418_190447.jpg
    195.4 KB · Views: 11
  • 20230418_190434.jpg
    20230418_190434.jpg
    178.3 KB · Views: 11
  • 20230418_190426.jpg
    20230418_190426.jpg
    197.5 KB · Views: 11
Zitten geen beschadigingen op de cilinder of zuiger, grootste probleem nu is dat ik geen zuigerveren kan vinden voor deze 85cc kit.
iemand die het wel kan vinden en een linkje sturen?

Heb 4taktwinkel een berichtje gestuurd gister, maar krijg nu al voor de 3de keer de cilinder toegestuurd inplaats van de zuigerveren.
 
Last edited:
Nou na een tijdje heb ik er nu nieuwe kleppen inzitten (ingedraaid)

Hij klimt nogsteeds in de toeren en is binnen 5seconde bloedheet (arm al verbrand aan uitlaat :rolleyes:)

Wat ik heb gedaan
Kleppen vervangen
Klepseals vervangen
Carb schoongemaakt
Carb geprobeerd af te stellen ( lucht en stationair helpt niet)
Kleppen goed afgesteld


Als ik de choke een stuk eropzet als die in toeren klimt zakt het.
Te arm mengsel dus.
Alleen liep die altijd goed op sproeier 80, kan toch niet dat die nu opeens hoger moet?

Kan het toevallig zo zijn dat de klepzitting is beschadigd en de klep nogsteeds niet goed afsluit? En hoe check ik dit.

Wat kan ik nog checken of doen?

Alvast bedankt!
 
je zou een lek test kunnen doen , ik heb van een oude bougie het porselein eruit gesloopt , zodat ik een lege huls met schroefdraad over had. Hierop een aansluiting voor de compressor slang op gesoldeerd , als je het vliegwiel op t merk zet , met de kleppen gesloten , kun je een klein beetje lucht in de cilinder laten , hoeft niet veel te zijn , je zou er zelfs een fiets ventiel op kunnen maken en dan oppompen.
Heb je nu lekke kleppen hoor je hem blazen in de in /uitlaat . Wel even het vliegwiel blokkeren zodat de zuiger niet naar beneden wordt gedrukt.
Post automatically merged:

En even over de sproeier , ik heb op mijn 50cc al een 85 sproeier , weet ook dat de ene motor de ander niet is maar toch wel een verschil als jij met 85cc een 80 sproeier hebt . Heb je al eens een grotere geprobeerd ? En ook ik kom na een paar seconde niet graag aan mijn uitlaat .
 
Last edited:
Ik zou is een grotere kunnen proberen, vindt het dan alleen raar dat die opeens hoger moet.

Uitlaat was bloedheet bij de achterkant niet bij de cil binnen 20seconde.

Is er een video van hoe ik die lektest zou kunnen doen? Snap het nog niet helemaal.

Bedankt voor je hulp in iedergeval
 
Back
Top