Killswitch/uitknop maken wanneer de draadboom verwijderd is

Tim

lekker doen
Veel mensen schijnen er nogal moeite mee te hebben hun scooter uit te zetten wanneer zij ivm een project hun draadboom verwijderd hebben.

Hier de manier voor piaggio scooters, voor minarelli weet ik de kleuren niet precies, en wil ik vragen of iemand anders dat kan aanvullen.

onsteking.jpg


Hier de onsteking, er lopen in totaal 7 draden uit meen ik, 1 bundel van 3, en 1 bundel van 4 draden. De bundel van 3 draden gaat naar je cdi (het oranje kastje waar je bougie kabel uitkomt) de andere bundel loopt naar een rubbere hoes, alwaar deze dmv een stekker verbonden zit met je draadboom, deze 4 draden leveren stroom voor je licht en dergelijk, die andere bundel die naar je cdi loopt zorgt voor je vonk.

cdi.jpg


Aan de rode draad moet je een extra draadje maken, dit kun je doen door hem door de midden te knippen, een spline te pakken en in 1 kant daarvan 2 draadjes te stoppen. Laat dat kabeltje naar je stuur lopen of waar dan ook je de killswitch wilt plaatsen. Doe het kabeltje in de schakelaar, en zorg dat het andere kabelte van de schakelaar verbonden is met de massa wanneer je op het knopje drukt...

blaat.jpg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Er is mij verteld dat je een extra massa draad moet leggen tussen blok en frame, zie er niks bij jou in terug dus betwijfel of dit ook echt moet? Voor de rest zeer goede uitleg!
 
Originally posted by Big B NRG
Hoe doe je dit dan pcies bij een binnenrotor?

Wil je daar ook een Uitleg voor maken Tim?

Lijkt me nogal simpel...Je hebt een HPI rotor, daar is zelfs een speciaal draadje voor aan gemaakt... Dat draadje verleng je naar je schakelaar, en die schakelaar laat je vervolgens weer contact maken met je frame zodra je de knop indrukt.!
 
Originally posted by Menn0
Er is mij verteld dat je een extra massa draad moet leggen tussen blok en frame, zie er niks bij jou in terug dus betwijfel of dit ook echt moet? Voor de rest zeer goede uitleg!

Dat wat jij bedoelt is iets heeeel anders.

Kijk, je blok hangt in rubbers, en rubber geleid niet zoals je misschien wel weet. Je moet echter wel een stroom kring hebben van je frame naar je blok...Normaal wordt deze verzorgt door je startmotor kabels, sommige mensen verwijderne deze, of deze is heel smerig en aangetast door pekel ofzo, waardoor de stroomkring verstoord wordt (en je scooter een slechte vonk gaat geven wat meestal resulteerd in stotteren)...

Als je dit tegen wilt gaan kan je ff een kabeltje van je blok naar je frame trekken...
 
Originally posted by Tim
Lijkt me nogal simpel...Je hebt een HPI rotor, daar is zelfs een speciaal draadje voor aan gemaakt... Dat draadje verleng je naar je schakelaar, en die schakelaar laat je vervolgens weer contact maken met je frame zodra je de knop indrukt.!

Bij mij lopen er 3 draden naar dat stekkertje...vanaf de rotor.

Dus is het dan zo, dat er 2 voor de bobine zijn...en 1tje voor een schakellaar?

Kan je me dan ook vertellen welke van de 3?
 
Originally posted by Big B NRG
Bij mij lopen er 3 draden naar dat stekkertje...vanaf de rotor.

Dus is het dan zo, dat er 2 voor de bobine zijn...en 1tje voor een schakellaar?

Kan je me dan ook vertellen welke van de 3?

Dan heb jij het ouwe type..nieuwe type heeft een draadje vanaf de bobine lopen....

welke kleur weet ik niet, vraag aan iemand die een HPI heeft...geld ook voor Pronk...
 
Ik wou gistere dus mijn noodstop aan een touwtje aansluiten volgens deze how-to alleen deze werk volgens mij totaal anders. Als het touwtje los is dan laat die een knopje los. Iemand enig idee hoe ik deze aansluit?
 
Originally posted by Pronk
Ik wil ook wel weten hoe het moet met mijn malossi-geval......*shame on me* :$

Vanaf bruine draad (loopt van stator naar eprom) een draad naar noodstop trekken en dan van noodstop naar frame. Zo ontstaat er aarde als de noodstop wordt omgezet en slaat ie af :)
 
Originally posted by Laurens
Ik wou gistere dus mijn noodstop aan een touwtje aansluiten volgens deze how-to alleen deze werk volgens mij totaal anders. Als het touwtje los is dan laat die een knopje los. Iemand enig idee hoe ik deze aansluit?

Is dat er één met 2 draadjes (een wit en een zwart draadje)? Zo ja: witte draadje naar 'onstekingsdraad' (in tim's tekening rood) en zwarte draad naar frame.
 
Originally posted by Chiel
Is dat er één met 2 draadjes (een wit en een zwart draadje)? Zo ja: witte draadje naar 'onstekingsdraad' (in tim's tekening rood) en zwarte draad naar frame.

Jep eentje met een wit en een zwart draadje. Maar onderbreekt die nu niet continue de stroom? Omdat het knopje altijd ingedrukt staat nu? Of onderbreekt die alleen als het knopje los gaat (dus als ik het draadje eruit trek)
 
Jep, alleen als t knopje omhoog komt. Je moet die rode 'onstekingsdraad' ook niet doorknippen, alleen strippen en dan witte draadje eraan vast maken, of bij t stekkertje er tussen pielen :)
 
Originally posted by Chiel
Vanaf bruine draad (loopt van stator naar eprom) een draad naar noodstop trekken en dan van noodstop naar frame. Zo ontstaat er aarde als de noodstop wordt omgezet en slaat ie af :)

Yup!
Heb zelf gewoon als killswitch een schakelaartje onder mijn stuur gezet (aan/uit).
Bruine draad van stator naar eprom-unit doorgeknipt. De beide helften verlengd naar stuur toe en vastgeklikt aan de schakelaar. Op zich wel handig dat niet iedereen em zomaar aan kan kicken als de schakelaar op uit staat.
 
Originally posted by Chiel
Jep, alleen als t knopje omhoog komt. Je moet die rode 'onstekingsdraad' ook niet doorknippen, alleen strippen en dan witte draadje eraan vast maken, of bij t stekkertje er tussen pielen :)

Vandaag voor de eerste keer gestart. Nou d'r gebeurde dus wat ik verwachte. Als het touwtje in het houdertje zit doet die nix, als ik hem eruit haal, start die gewoon en kan ik heb uitzetten door het touwtje in het houdertje te doen.

Er hoort dus juist het omgekeerde te gebeuren, hoe los ik het op?
 
Mja van de natuurkunde lessen met schakelborden weet ik nog dat je in zo'n geval een invertor moet gebruiken. (maakt van een hoog signaal een laag signaal en van een laag signaal een hoog signaal. Draai het dus als het ware om.) maar hoe je daar aan kunt komen, geen idee.
 
Voor minarelli.. als je orginele ontsteking nog hebt:

Je zorgt dat er een draad loopt van bobine naar cdi:
Zwart en oranje(komen ook uit cdi)
Deze sluit je dus op elkaar aan.
Zwart is de massa.

Dan loopt er ook nog een draad naar de ontsteking wit/rood en zwart/rood. Ook allebei laten zitten.

Je koopt een knopje voor op je stuur bij de dealer en leid een draadje daarna naar de wit/rode draad vanuit cdi.

Als je het knopje indrukt komt ie op het frame en uit is je scooter. En de rest kan je verwijderen.

Ik hoop dat het duidelijk is.
 
Last edited:
Back
Top