Aidix
Well-Known Member
Hoe lang gaat zo’n accu eigenlijk mee ? Ja “500 ladingen” of iets dergelijks krijg je dan als standaard antwoord, maar klopt dat wel ? Hoe houd je die accu zo lang mogelijk goed ?
Om de vraag of dat wel klopt te beantwoorden: Nee dat klopt niet. Je kan niet precies voorspellen hoe lang een accu meegaat, maar je kan wel een aantal zaken doen die de levensduur echt aanzienlijk verlengen of verkorten. Met die “500 keer opladen” bedoelt de fabrikant dat als je die accu achter elkaar 500 keer volledig oplaadt en ontlaadt in een laboratorium dat hij daarna als versleten kan worden beschouwd. Maar zo ga je normaal niet met een accu om.
Simpel gezegd kan je stellen dat als je een accu dagelijks gebruikt en weer 100% vol laadt je na 3 jaar wel aardige kans maakt op een versleten accu die flink aan bereik heeft ingeleverd en/of onbetrouwbaar begint te worden.
Een accu slijt zowel door een hele waslijst aan zaken.
1: Tijd en temperatuur: ouderdom. Als je een accu loskoppelt en laat staan wordt hij langzaam ouder en gaat de capaciteit achteruit. Deze ouderdomsslijtage gaat sneller naarmate de accu op een warme plek staat en ook naarmate deze voller zit. Een accu die lekker op 100% in een warme schuur staat holt achteruit (zo’n 8% per jaar), terwijl op 40% en in een koele ruimte die slijtage slechts een fractie is. Daarom zit een accu altijd zo'n 40% vol als je een nieuw apparaat koopt als een telefoon of smart watch.
2: Diep ontladen en ver opladen: stress. Zowel de bovenste als onderste 20% van de capaciteit zijn een lastig gebied voor de accu die extra slijtage veroorzaken als je die gebruikt. Een accu die je steeds van 25% tot 75% laadt en ontlaadt kan je heel veel langer gebruiken dan een die je leegtrekt tot 10% en dan tot de volgende ochtend aan de lader hangt zodat hij de hele avond en nacht op 100% zit. In dit geval heb je zelfs dubbele slijtage omdat je 1: oplaadt tot 100% and 2: de accu langdurig op 100% laat staan.
Misschien ben je sceptisch maar bovenstaande punten kan je zelf uitproberen op je telefoon accu. Laad/t je telefoon tussen 25 en 75% en je zal na 4 jaar zwaar gebruik constateren dat die accu ondanks talloze korte laadsessies nog steeds zo goed als nieuw is. Ik zelf gebruik dit principe al jaren en heb sindsdien nooit meer een accu hoeven te vervangen hier in huis.
Dit terwijl met een normaal ‘laadpatroon’ (snachts aan de lader) de accu na 2 jaar steevast rijp was voor de schroothoop.
Wat ook belangrijk is: Accus die ik zoals bovenstaand heb behandeld kregen geen last van het “plotseling leeg” effect. (Dat de laatste 35% bijvoorbeeld in een paar minuten leeg zijn)
Heeft zo’n accu dan het eeuwige leven? Nee natuurlijk niet, maar je zal er wel jaren langer mee kunnen doen.
Dit koude effect heeft verder geen effect op de levensduur.
Ok dus hoe doe je dat ?
Op je telefoon heb je tegenwoordig apps die het laden van je telefoon stoppen of je een notificatie sturen. Voor je scooter doe je dat anders: Heel simpel met een “countdown timer”. Dat is een instelbare schakelklok die bijvoorbeeld na 2 of 4 uur de lader afschakelt. Of zet een alarm op je telefoon om de stekker eruit te trekken.
Ik heb bijvoorbeeld deze:
Countdown Socket Timer EU Plug
En deze:
Je hebt ook smart wifi stopcontacten die met een app werken.
Natuurlijk doe je jezelf ook een groot plezier door een goede scooter te kopen. Dus geen gebakjes met een of twee kleine accutjes zoals een Piaggio ElektroZip, Yamaha ElektroNeos of Kymco ElektroAgility. Of vergelijkbare ellende van andere merken. Als je op een dag 30km moet rijden, koop dan een scooter met een actieradius van zo’n 60km en een makkelijk uitneembare enkele accu. Dan hoef je hem niet elke keer helemaal vol te laden en leeg te rijden, kan je de accu op een goede plaats zetten en ben je pas veel later aan een nieuwe accu toe. Dat bespaart je zo 1300 euro.
Dit zijn bijvoorbeeld
Horwin EK1 / SK1
IVA NCE
Sym Fiddle/Mio Electric
Scooters die heel populair zijn, maar die ik dankzij de dubbele kleine accus wat minder handig zijn voor bovenstaande methode:
Segway
NIU
Absolute afraders wegens echt veel te kleine accus:
Yamaha
Kymco
Piaggio
De theorie
Om de vraag of dat wel klopt te beantwoorden: Nee dat klopt niet. Je kan niet precies voorspellen hoe lang een accu meegaat, maar je kan wel een aantal zaken doen die de levensduur echt aanzienlijk verlengen of verkorten. Met die “500 keer opladen” bedoelt de fabrikant dat als je die accu achter elkaar 500 keer volledig oplaadt en ontlaadt in een laboratorium dat hij daarna als versleten kan worden beschouwd. Maar zo ga je normaal niet met een accu om.
Simpel gezegd kan je stellen dat als je een accu dagelijks gebruikt en weer 100% vol laadt je na 3 jaar wel aardige kans maakt op een versleten accu die flink aan bereik heeft ingeleverd en/of onbetrouwbaar begint te worden.
Een accu slijt zowel door een hele waslijst aan zaken.
1: Tijd en temperatuur: ouderdom. Als je een accu loskoppelt en laat staan wordt hij langzaam ouder en gaat de capaciteit achteruit. Deze ouderdomsslijtage gaat sneller naarmate de accu op een warme plek staat en ook naarmate deze voller zit. Een accu die lekker op 100% in een warme schuur staat holt achteruit (zo’n 8% per jaar), terwijl op 40% en in een koele ruimte die slijtage slechts een fractie is. Daarom zit een accu altijd zo'n 40% vol als je een nieuw apparaat koopt als een telefoon of smart watch.
2: Diep ontladen en ver opladen: stress. Zowel de bovenste als onderste 20% van de capaciteit zijn een lastig gebied voor de accu die extra slijtage veroorzaken als je die gebruikt. Een accu die je steeds van 25% tot 75% laadt en ontlaadt kan je heel veel langer gebruiken dan een die je leegtrekt tot 10% en dan tot de volgende ochtend aan de lader hangt zodat hij de hele avond en nacht op 100% zit. In dit geval heb je zelfs dubbele slijtage omdat je 1: oplaadt tot 100% and 2: de accu langdurig op 100% laat staan.
Misschien ben je sceptisch maar bovenstaande punten kan je zelf uitproberen op je telefoon accu. Laad/t je telefoon tussen 25 en 75% en je zal na 4 jaar zwaar gebruik constateren dat die accu ondanks talloze korte laadsessies nog steeds zo goed als nieuw is. Ik zelf gebruik dit principe al jaren en heb sindsdien nooit meer een accu hoeven te vervangen hier in huis.
Dit terwijl met een normaal ‘laadpatroon’ (snachts aan de lader) de accu na 2 jaar steevast rijp was voor de schroothoop.
Wat ook belangrijk is: Accus die ik zoals bovenstaand heb behandeld kregen geen last van het “plotseling leeg” effect. (Dat de laatste 35% bijvoorbeeld in een paar minuten leeg zijn)
Heeft zo’n accu dan het eeuwige leven? Nee natuurlijk niet, maar je zal er wel jaren langer mee kunnen doen.
Temperatuur en actieradius
Ja in de winterkou kom je wat minder ver op een accu, maar dat heeft 2 oorzaken. Ten eerste levert de koude accu minder capaciteit, maar daarnaast laadt hij ook minder capaciteit. Dit telt op! Als hij 15% minder laadt en daar bovenop ook 20% minder kan ontladen, ja dan kom je een stuk minder ver dan wanneer je die accu op een warme plaats laadt en meteen voor het rijden in de scooter zet.Dit koude effect heeft verder geen effect op de levensduur.
De praktijk
Ok dus hoe doe je dat ?
- Probeer in ieder geval tussen de 15 en 85% te blijven, maar nog veel beter is 25-75%. Die laatste is ok het stuk waar de accu het snelst laadt. Dat heeft een rede
- Laad je accu op vlak voordat je hem nodig hebt en koppel hem af wanneer je niet met de scooter rijdt. Alle tijd die hij 'volgeladen' in de schuur staat we wachten telt extra zwaar mee voor de veroudering.
- Zet hem op een koele plaats (10-20 graden). Is het 30 graden in je schuur, zet hem dan liever ergens waar het 22 graden is. In de winter omgekeerd, zet hem op een warme plek tot je hem nodig hebt, dan kom je nog verder op een lading ook.
Hulpmiddelen
Op je telefoon heb je tegenwoordig apps die het laden van je telefoon stoppen of je een notificatie sturen. Voor je scooter doe je dat anders: Heel simpel met een “countdown timer”. Dat is een instelbare schakelklok die bijvoorbeeld na 2 of 4 uur de lader afschakelt. Of zet een alarm op je telefoon om de stekker eruit te trekken.
Ik heb bijvoorbeeld deze:
Countdown Socket Timer EU Plug
6.86€ |Countdown Socket Tijdschakelaar Telefoon Tablet Computer Oplaadtijd Controller Smart Socket 2 Cijfers Display Timer Socket Eu Plug| | - AliExpress
Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.com
a.aliexpress.com
En deze:
Brennenstuhl Digitale Tijdschakelaar / Tijdklok met randaarde met geïntegreerd... | bol
Brennenstuhl Digitale Tijdschakelaar / Tijdklok met randaarde met geïntegreerd LED-display (Timer stopcontact voor binnen, Schakelklok met randaarde...
www.bol.com
Je hebt ook smart wifi stopcontacten die met een app werken.
Begin met een goede basis
Natuurlijk doe je jezelf ook een groot plezier door een goede scooter te kopen. Dus geen gebakjes met een of twee kleine accutjes zoals een Piaggio ElektroZip, Yamaha ElektroNeos of Kymco ElektroAgility. Of vergelijkbare ellende van andere merken. Als je op een dag 30km moet rijden, koop dan een scooter met een actieradius van zo’n 60km en een makkelijk uitneembare enkele accu. Dan hoef je hem niet elke keer helemaal vol te laden en leeg te rijden, kan je de accu op een goede plaats zetten en ben je pas veel later aan een nieuwe accu toe. Dat bespaart je zo 1300 euro.
Dit zijn bijvoorbeeld
Horwin EK1 / SK1
IVA NCE
Sym Fiddle/Mio Electric
Scooters die heel populair zijn, maar die ik dankzij de dubbele kleine accus wat minder handig zijn voor bovenstaande methode:
Segway
NIU
Absolute afraders wegens echt veel te kleine accus:
Yamaha
Kymco
Piaggio
Last edited: