Motormanagement lampje blijft branden

adelaar1975

New Member
Hallo,

Mijn dochter heeft een La Souris Sourini die tijdens het rijden ineens uitviel en niet meer wilde starten. Na onderzoek bleek de bougiedop van de bobinekabel te zijn afgebroken.

Ik heb het korte stukje uit de metalen dop gehaald en de dop opnieuw op de kabel gedraaid. Verstevigd met tape en weer gemonteerd. Scooter start weer en rijdt weer, maar het motormanagement lampje blijft branden.

Ik las dat je een soort reset kan doen, door het gas open te trekken en dan het contact aan te zetten. Dan gaat het lampje knipperen. 10 keer, 10 keer, 3 keer, 2 keer en dan weer opnieuw 10, 10, 3 en 2. Geen idee wat hiermee wordt bedoeld.

Het is ook zo dat ze al lange tijd E10 heeft getankt, terwijl de scooter E5 nodig heeft. Kan dit het lampje doen branden?

Zelf denk ik er goed aan te doen de accu een paar uur los te maken en E5 te tanken. Maar misschien is een nieuwe bobine beter??

Heeft iemand suggesties wat ik zou kunnen proberen? Dank alvast!
 

Attachments

  • 20240204_132911.jpg
    20240204_132911.jpg
    217.8 KB · Views: 20
Advertisement - register to remove this

wat hier waarschijnlijk het geval is dat als je verkeerde benzine tankt:

Als je E10 tankt ipv E 5 betekent dat je 10 % ethanol tankt ipv 5 . Ethanol wordt gemaakt van suiker, net als bier en drank.. Aangezien ethanol onder hoge temperaturen en hoge druk ethanolaat vormt, wat vervolgens aluminium aantast, is E10 niet voor alle voertuigen geschikt.
Dat is officiele lezing.
Aangezien het tijdens inrijding gebeurt is denk ik dat dat het aluminium nog niet aangetast is. waarschijnlijk zit er slurrie op de lamda sensor, dit lijkt op een teerachtige stroop(lijkt op verbrande suiker). hierdoor krijgt de ecu verkeerde waardes.benzine vervangen sensor schoonmaken reset en probleem moet (tijdelijk) weg zijn.Tijdelijk weg omdat er vast nog residu het blok zit.
 
wat hier waarschijnlijk het geval is dat als je verkeerde benzine tankt:

Als je E10 tankt ipv E 5 betekent dat je 10 % ethanol tankt ipv 5 . Ethanol wordt gemaakt van suiker, net als bier en drank.. Aangezien ethanol onder hoge temperaturen en hoge druk ethanolaat vormt, wat vervolgens aluminium aantast, is E10 niet voor alle voertuigen geschikt.
Dat is officiele lezing.
Aangezien het tijdens inrijding gebeurt is denk ik dat dat het aluminium nog niet aangetast is. waarschijnlijk zit er slurrie op de lamda sensor, dit lijkt op een teerachtige stroop(lijkt op verbrande suiker). hierdoor krijgt de ecu verkeerde waardes.benzine vervangen sensor schoonmaken reset en probleem moet (tijdelijk) weg zijn.Tijdelijk weg omdat er vast nog residu het blok zit.
Goedemorgen en dank voor je reactie!

Benzine vervangen en sensor schoonmaken gaat me wel lukken.

Met reset bedoel je reset van de ECU, toch?

Dat is mij onbekend, weet jij hoe dat moet met een La Souris?
 
pak in dat geval E0 voor die paar centen meer (BP Ultimate en Shell V-Power bevatten géén ethanol) des te eerder kan het helpen.
vervang die metalen bougiedop meteen voor een kunststof exemplaar! (dat ze dat verzonnen hebben!)
 
Lamda sensor zit in begin van je uitlaat. Er komt daar wss een elektrisch een elektrisch touwtje uit als min schakelaar. Dit kan je dan volgens mij gewoon loskoppelen dan. @Sparky weet hier meer van. Dan ecu vertellen ecu meting over te slaan of erop vertrouwen dat er voorlopig geen andere motor management meer ontstaan en lampje eruit halen als het je stoort
 
Lamda sensor zit in begin van je uitlaat. Er komt daar wss een elektrisch een elektrisch touwtje uit als min schakelaar. Dit kan je dan volgens mij gewoon loskoppelen dan. @Sparky weet hier meer van. Dan ecu vertellen ecu meting over te slaan of erop vertrouwen dat er voorlopig geen andere motor management meer ontstaan en lampje eruit halen als het je stoort
Hi!

Vandaag lekker aan het klussen geweest

Sensor stekker losgemaakt en sensor er met een steeksleutel uitgedraaid. Nog steeds het management lampje én vanzelfsprekend hard geluid omdat de sensor een gat in de uitlaat achterlaat.

Sensor schoongemaakt met remmenreiniger, schuurpapier en uitgeblazen met een compressor.

Toen weer aan de stekker, maar niet in de uitlaat gedraaid. Nu geen lampje!

Maar zodra ik de sensor in de uitlaat draai, gaat het lampje weer branden.

Ik ben er zeker van dat dit het probleem is. Maar stekker loshalen heeft geen zin, want zoals ik al zei gaat het lampje dan wel branden.

Ik laat mn dochter er nu maar gewoon op rijden in de hoop dat ie een keer uitgaat. Zo niet, dan knip ik stuk voor stuk de 4 draadjes los (3 witte en 1 zwarte) in de hoop de boel te manipuleren, want dan heeft ie wel een stekker. Als dát ook niet lukt, dan kopen we wel een keer een nieuwe sensor.

Of hebben jullie nog suggesties?

Dank!
Post automatically merged:

Dit is trouwens de boosdoener. Waar te verkrijgen?
 

Attachments

  • 20240210_131704.jpg
    20240210_131704.jpg
    67.4 KB · Views: 12
  • 20240210_131717.jpg
    20240210_131717.jpg
    112.5 KB · Views: 9
  • 20240210_131720.jpg
    20240210_131720.jpg
    100 KB · Views: 10
Last edited:
Back
Top