Piaggio zip 4t startmotor draait heel moeizaam bij starten (opgelost)

Cedrictw

New Member
Hoi, mijn piaggio zip 4t 2v uit 2010 met een 72cc mezoly kit gaat bij het elektrisch starten heel moeizaam, het lijkt wel alsof de startmotor niet genoeg vermogen heeft, ik heb de startmotor al met een andere verwisseld, startkabels verwisseld en de startrelais overbrugd. Maar geen verschil, zou het aan de accu kunnen liggen? Ik heb daar zelf mijn twijfels bij omdat de accu nog redelijk nieuw is.
 
Advertisement - register to remove this

Simpele test.
Scooter starten en onder het starten de claxonknop indrukken. Klinkt de claxon schor is de accu slecht, klinkt hij zoals hij hoort te klinken dan is het de startmotor. Startmotor is een zwak punt bij Piaggio. De imitaties zijn net zo beroerd.
 
Als ik de claxon gebruik tijdens het starten klink de claxon nog goed, voor het starten is de accu 12,5v en tijden het starten ongeveer 10,5v. wat ik ook raar vind us dat als ik de startknop lang in houd en hij hele moeizame/langzame slagen maakt maar een aantal seconden later ineens veel sneller gaat
 
Als ik de claxon gebruik tijdens het starten klink de claxon nog goed, voor het starten is de accu 12,5v en tijden het starten ongeveer 10,5v. wat ik ook raar vind us dat als ik de startknop lang in houd en hij hele moeizame/langzame slagen maakt maar een aantal seconden later ineens veel sneller gaat
10,5 V is nog netjes. de vraag is of je stroom wel aankomt bij je startmotor.
zoals simsa zegt: massa checken, maar ook de plus aansluiting op de startmotor: wordt een van twee warm tijdens het starten, dan kan er niet genoeg stroom doorheen door corrosie/slecht contact.
voor de goede orde: je start nu wel weer via je startrelais?
 
Bedankt voor de reacties. Massa had ik al nagekeken en opgeschuurd, ik ga nog even de spanning doormeten bij de startmotor en kijken of de plus warm word. Wat me ook opviel is dat de startmotor best warm word als ik hem probeer te starten, ik weet niet of dit hoort. En ik start hem inderdaad gewoon weer netjes via het relais.
 
wordt je startmotor warm na zo kort starten als in de video, of van dóórstarten? (in het laatste geval mag dat wel een beetje)
je zou nog kunnen kijken of je bendix nog wel lekker draait in zijn lagerbusjes (1 in het blok, ander in het carterdeksel) en of die busjes niet uitgelubberd zijn waardoor je bendix dwars komt te liggen tussen startmotor en startkrans op je vario.
 
Ik heb de bendix nagekeken en startmotor doorgemeten. Bendix zit nog goed in de lagerbusjes en draaid soepel, bij de startmotor meet ik 9v en schommelt hij heel erg van 6 tot 10 volt maar zit het meeste rond de 9v.
 
Ik denk dat accu beste tijd heeft gehad. Weet niet of je startkabels hebt maar zo ja dan kun je even met een auto verbinden en kijken hoe het dan gaat.
Als de scooter langere tijd niet flink stuk heeft gereden dan ff goed opladen
 
Last edited:
Back
Top