Scooter (zip type 3) maakt krassende geluid bij het kicken

Ziptype3only

New Member
Hallo beste lezer.

Ongeveer 1 maandje geleden heb ik een zip type 3 met 20k op de teller aangeschaft. Er zit een 19mm carb in, polini vario en 70cc malossi. Ik heb sinds ik het gekocht heb 200km ongeveer gereden, todat ik opeens na mijn laatste stuntsessie de scooter uit deed en opeens een raar geluidje kwam tijdens het kicken. Het is een krasgeluid. Als ik kick voel ik ook dat iets tegen de carterkap aan krast.

Ik heb vervolgens de carter opengemaakt, en zag dat de koelvin allemaal krasjes had, daarnaast bewoog die ook een beetje. Verder zag ik dat de tanden van mijn kickstartrondsel waren afgebroken. Ik heb beide vervangen. Maar het geluidje is er nog steeds. Ik heb de hele carter 2x opnieuw in elkaar gezet (goed vastgedrukt) maar nog steeds zelfde geluid. Toen ik naar de binnenkant van de carterkap keek zag ik dat er stuk weggeschuurd is. Dat komt doordat mijn starttandwiel ertegenaan heeft zitten te schuren.

Mijn vraag is, hoe los ik dit probleem op, en waarom krast mijn starttandwiel tegen de binnenkant van mijn carterkap.

(toen ik de carter voor het eerst ging openmaken viel mij op dat de helft van de bouten er niet eens in zaten, de vorige eigenaar heeft dit waarschijnlijk met opzet gedaan want hij heeft alles zelf gesleuteld)

Verder viel mij ook op dat mijn starttandwiel erg veel naar buiten is vergeleken met die van mijn maat (laatste foto met zwarte koelvin)
 

Attachments

  • EF5F9090-8F7D-47FC-9E44-6F81ACF7C401.jpg
    EF5F9090-8F7D-47FC-9E44-6F81ACF7C401.jpg
    166.3 KB · Views: 14
  • 6719E37A-E46C-4462-ADE7-82C2C1B99DBC.jpg
    6719E37A-E46C-4462-ADE7-82C2C1B99DBC.jpg
    236 KB · Views: 11
  • IMG_6238.jpeg
    IMG_6238.jpeg
    207.3 KB · Views: 12
Last edited:
Advertisement - register to remove this

kan je je starttandwiel naar binnen en naar buiten schuiven? of staat het gewoon verder naar buiten en kan je daar niks aan doen?
als deze stand vast staat denk ik dat je vario/bus/shims de oorzaak is/zijn. (zit er een aftermarket/sport vario op dat je weet?) verder kunnen er vulringen (shims) tussen starttandwiel en variobus zitten (om je riem helemaal onderin de vario te laten komen voor optimale trekkracht) en als dit een dikke/er veel zijn, brengt dit je starttandwiel naar buiten. als het starttandwiel naar binnen/buiten kan schuiven, zit het misscchien wel in je krukaslagering.
was er wel een pakking tussen carter en -kap gemonteerd eigenlijk?
 
Last edited:
kan je je starttandwiel naar binnen en naar buiten schuiven? of staat het gewoon verder naar buiten en kan je daar niks aan doen?
als deze stand vast staat denk ik dat je vario/bus/shims de oorzaak is/zijn. (zit er een aftermarket/sport vario op dat je weet?) verder kunnen er vulringen (shims) tussen starttandwiel en variobus zitten (om je riem helemaal onderin de vario te laten komen voor optimale trekkracht) en als dit een dikke/er veel zijn, brengt dit je starttandwiel naar buiten. als het starttandwiel naar binnen/buiten kan schuiven, zit het misscchien wel in je krukaslagering.
was er wel een pakking tussen carter en -kap gemonteerd eigenlijk?
Als eerste bedankt voor je antwoord.

Er zit een polini vario op. Verder zit er geen pakking tussen de carterkap. het starttandwiel zit zo vast als het kan. Wat mij wel opviel is dat er in mijn kickstart tandwiel een ring ontbrak. Mijn vriend had die wel, maar ik niet. Misschien heeft dat er iets mee te maken?
 

Attachments

  • 1D508248-E524-4773-8728-38C3A7E7C556.png
    1D508248-E524-4773-8728-38C3A7E7C556.png
    718.5 KB · Views: 8
het lijkt mij juist dat een ontbrekende ring je starttandwiel méér ruimte moet geven?
heb je die Polini Vario er zelf op gezet en de bijgeleverde variobus gebruikt en of bij de montage nog shims gebruikt? of zat deze er al op en weet jij niet wat er achter zit? als bijvoorbeeld de ramplaat van Polini dikker is, de bijbehorende variobus daarom korter is, maar de originele variobus is gemonteerd, komt het geheel daardoor naar buiten, om een rampscenario te bedenken.
ik probeer redenen te bedenken waarom je starttandwiel/buitenste poeliehelft naar buiten komt hè..
aan de andere kant: als er geen pakking tussen zit, heb je dan een kier tussen carter en kap, rammelt de carterkap los heen en weer, of zit deze alsnog stijf tegen je carter (doordat er niet-originele boutjes* gebruikt zijn?) dit zou een reden kunnen zijn dat je carter te dicht naar je krukas, met daarop vario en starttandwiel, toe komt.
*origineel bepalen afstandsboutjes (of zgn. borstboutjes) (in ieder geval bij Kymco dan) de afstand tussen carter en -kap, ongeacht of er een pakking tussen zit of niet. zonder pakking zou de carterkap alleen niet vàst zitten en kunnen rammelen.
 
het lijkt mij juist dat een ontbrekende ring je starttandwiel méér ruimte moet geven?
heb je die Polini Vario er zelf op gezet en de bijgeleverde variobus gebruikt en of bij de montage nog shims gebruikt? of zat deze er al op en weet jij niet wat er achter zit? als bijvoorbeeld de ramplaat van Polini dikker is, de bijbehorende variobus daarom korter is, maar de originele variobus is gemonteerd, komt het geheel daardoor naar buiten, om een rampscenario te bedenken.
ik probeer redenen te bedenken waarom je starttandwiel/buitenste poeliehelft naar buiten komt hè..
aan de andere kant: als er geen pakking tussen zit, heb je dan een kier tussen carter en kap, rammelt de carterkap los heen en weer, of zit deze alsnog stijf tegen je carter (doordat er niet-originele boutjes* gebruikt zijn?) dit zou een reden kunnen zijn dat je carter te dicht naar je krukas, met daarop vario en starttandwiel, toe komt.
*origineel bepalen afstandsboutjes (of zgn. borstboutjes) (in ieder geval bij Kymco dan) de afstand tussen carter en -kap, ongeacht of er een pakking tussen zit of niet. zonder pakking zou de carterkap alleen niet vàst zitten en kunnen rammelen.
De vario was al zo gemonteerd, en heb zo 200km gereden zonder problemen. Daarnaast heb ik ook nog de originele bouten besteld en erin gedaan, dat zorgde voor geen verschil. De carterkap zot vast, hij rommelt niet, ik voel wel als ik de kickstart voorizchtig druk, metaal ertegen krassen. Ik hoor dat ook. Ik ga straks een andere vario er op zetten kijken hoe die dan is. bedankt
 

Attachments

  • D6690718-66D7-44BA-A5D0-E2D4705430F7.png
    D6690718-66D7-44BA-A5D0-E2D4705430F7.png
    1.2 MB · Views: 7
correctie: je starttandwiel/poeliehelft komt pas naar buiten als er ringen èrgens tussen de borst op de krukas en je starttandwiel/buitenste poeliehelft zitten. daar boven/buiten verplaatst je starttandwiel natuurlijk niet.
hebben die carterdekselboutjes inderdaad een rand die dóór je carterdeksel, maar tegen het carter aan gaan?
Edit: en ik vind het vreemd dat je het krassen alleen bij het kicken hoort: je koelvin moet constant tegen je carterkap aan draaien, die wordt hooguit wèggedrukt van de carterkap als je 'm aankickt!
 
Last edited:
Back
Top