Speedfight 3 4takt knipperlichten doen het niet meer

SterkeStijn

New Member
Goede avond,
Ik heb gister mijn carb schoongemaakt, omdat ik een dipje had. Dit probleem is nu weg alleen heb ik een nieuwe probleem, mijn knipperlichten doen niks meer. Het dashboard geeft ook geen knipperlichten meer aan. Ik ben alle kabels die makkelijk te bereiken zijn langs gegaan en ben niks tegengekomen, weet iemand waar ik verder kan kijken?
 
Advertisement - register to remove this

Moet nu weg, maar zal vanavond even kijken of ik je dit aan de hand van het elektrisch schema kan uitleggen hoe je dit het best aanpakt.
Ik weet het niet zeker omdat ik nog op zoek moet gaan naar een schema maar als je een los knipperrelais gaat gebruiken, werkt ook het controlelampje in de cockpit, volgens mij niet meer.

Even op voorhand een vraagje, zijn je knipperlichten led of een gewoon lampje en ben je in de toekomst dit eventueel van plan om de knipperlichten om te bouwen naar led?

Maar ik zou op voorhand even goed uitzoeken of het daadwerkelijk aan je cockpit ligt, maar daar komen we vanavond op terug.

Of als iemand anders van de leden je eerder wil helpen, be my guest. ;)
 
Last edited:
Ik weet niet of het led is, maar ik ga vandaag met een multi meter aan de gang dus dan zal ik dat ook even checken. Zelf denk ik eigenlijk dat het aan de stuur schakelaar licht aangezien het dashboard lampje het ook niet doet.
 
Zo heb even tijd tussendoor.

Zelf denk ik eigenlijk dat het aan de stuur schakelaar licht
Dat zou heel goed kunnen daarom mijn opmerking in mijn vorige post:
Maar ik zou op voorhand even goed uitzoeken of het daadwerkelijk aan je cockpit ligt,

Voor je begint, meet even met de mulimeter op de connector van de cockpit:

  1. of je tussen de groene draad en de rode draad spanning hebt staan terwijl de scooter niet op contact staat.
  2. of je tussen de groene draad en de zwarte draad spanning hebt staan terwijl de scooter wel op contact staat.
Multimeter op het 20V gelijkspanningsbereik, zwarte meetdraad in de com-aansluiting en rode meetdraad in de v-aansluiting.

Laat maar iets horen, gaan we vanavond verder afhankelijk van de resultaten en bevindingen.
 
Heb net geprobeerd met de multi meter, maar de pinnen van de multi meter passen niet.

Edit:
Net geprobeerd met ijzer draad
rood donker groen contact uit 12v
rood donker groen contact aan 12v
donker groen zwart contact aan 12v
Donker groen zwart contact uit 0v
 
Last edited:
Ik herinner me net de laatste keer dat de knipperlichten het deden, dit was voor het schoonmaken van de carb. Tijdens het schoonmaken hebben we de accu eraf en erop gehaald en bij het erop zetten had ik volgens mij contact aan staan, maar ik kan met niet herinneren of de richting aanwijzers ook aan stonden. Zou hierdoor iets doorgebrand kunnen zijn?
 
De waardes in post#13 zijn goed, dus daar ligt het niet aan.

Op de cockpitconnector zit ook een violette draad, dat is de draad die naar het centrale contact van je knipperlichtschakelaar gaat, op deze draad komt het knippersignaal te staan als, het in je cockpit ingebouwde knipperrelais, een belasting ziet, maw als je richting aangeeft.

Wat je zou kunnen proberen om te testen of het knipperrelais in de cockpit uberhaupt defect is, is het volgende.
Neem een gloeilampje van 12V 10Watt of 15 Watt en knutsel hier 2 draden aan.
Leg de ene draad van het lampje aan de minpool van de accu.
Sluit de andere draad van het lampje aan op de violette draad bij de cockpitconnector maar laat deze connector aangesloten op de cockpit.
Dit aansluiten op de connector doe je met de zogenaamde backprobe methode (zie plaatje hier beneden).
Je zou een paperclip of een stijf stukje draad kunnen gebruiken om langs de achterkant van de cockpitconnector het contactje van de violette draad aan te prikken.
Het lampje moet nu knipperen, doet hij dit niet is je knipperrelais in de cockpit defect.
Knippert het lampje wel moet je het zoeken in de violette draad tussen de cockpitconnector en de knipperlichtschakelaar of in de knipperlichtschakelaar zelf.
1699815476281.png
 
Bedankt voor de reactie, ik heb de scooter weer in elkaar gezet aangezien ik hem dagelijks gebruik om naar werk en school te gaan. De instructies in het bericht hierboven zijn wel duidelijk alleen klinkt het als een best grote taak, is er ook een manier om zeker te weten dat de schakelaar zelf het wel doet of is dit al gemeten met de metingen die ik heb gedaan?
 
Je kunt de connector van de richtingaanwijzerschakelaar opzoeken en dan een kortsluiting maken tussen de violette en de oranje draad, ook weer middels de backprobe methode met een stijf stukje draad of een paperclip en uiteraard terwijl de connectoren van de schakelaar en kabelboom aangesloten blijven.
Als je linker knipperlicht dan begint te knipperen, is je knipperlichtschakelaar defect.
 
Nogmaals die violette draad loopt van de cockpitconnector naar de connector van de knipperlicht schakelaar, op deze connector van de knipperlicht schakelaar zit ook een oranje draad die naar je linker knipperlichten loopt.
Dus door op de knipperlichtschakelaar de violette en de oranje draad door te verbinden (met elkaar kort te sluiten dus) omzeil je de knipperlichtschakelaar.
 
Op mijn schakelaar zit alleen blauw groen oranje dus dan gok ik groen/oranje of blauw/groen testen?

Edit:
Foto van connectie schakelaar toegevoegd.
 

Attachments

  • Afbeelding van WhatsApp op 2023-11-12 om 20.13.40_33fd61a6.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2023-11-12 om 20.13.40_33fd61a6.jpg
    177.3 KB · Views: 6
Last edited:
Back
Top