“What is the difference between a 2-stroke and a 4-stroke variator?”

JvE79

Feel freedom. Just ride your scooter.....
Dear Scooter friends,

I am looking for a new variator for my 2012 Yamaha Neo's 4 stroke 45km. Now I wonder the following.
“What is the difference between a 2-stroke and a 4-stroke variator?”
The reason I want to know this is that there is enough on the market to make my neos ride nicer (faster/better).
Unfortunately, these are often with 16x13mm rolls. I still have a nice collection of 15x12mm rolls. On sites there are enough variators with 15x12mm rollers. They say they are "sport or fast", only they are then put away under the 2-stroke.

So there are differences in variators between 2 stroke and 4 stroke. And if so what is this difference? (except the price)

Greetings from Jeroen.





Beste Scooter vrienden,

Ik ben aan het kijken voor een nieuwe variateur voor mijn Yamaha Neo’s 4 takt 45km uit 2012. Nu vraag ik mij het volgenden af.

“Wat is het verschil tussen een variateur van een 2 takt en een 4 takt ?”

De reden dat ik dit wil weten is dat er genoeg op de markt te krijgen is om mijn neos lekkerder (sneller/beter) te laten rijden.
Helaas zijn dit vaak met 16x13mm rollen. Ik heb nog een aardige verzameling van 15x12mm rollen. Op sites zijn er genoeg variateurs met 15x12mm rollen. Die zeggen “sport of snel” te zijn alleen staan die dan onder de 2takt weggezet.

Dus zijn er verschillen in variateurs tussen 2 takt en 4takt. En zo ja wat is dan dit verschil? (behalve prijs)

Groeten van Jeroen.
 

Attachments

  • Schermopname (55).png
    Schermopname (55).png
    314.9 KB · Views: 7
  • Schermopname (54).png
    Schermopname (54).png
    404.6 KB · Views: 7
Advertisement - register to remove this

aangezien 2-takt grofweg 2x zo snel kan draaien als 4t, waardoor de centrifugaalkrachten nog veel hoger (exponentieel hoger) zijn, moeten de gewichten van rolen omgekeerd evenredig zwaarder zijn voor 4t. ook kunnen de hellingshoeken van de rollenbanen anders verlopen, als de montage-afmetingen al gelijk zouden zijn (weet ik niet)
welke gewichten heb je nog in je collectie 15x12? ik gok niet veel hoger dan 4 gram? 4takts beginnen bij 5 wat te doen en gaan zeker door tot 10
 
Vanaf 2-takt grofweg 2x zo snel kan draaien als 4t, waardoor de centrifugaalkrachten nog veel hoger (exponentieel hoger) zijn, moet het gewicht van de rollen verdeeld zijn voor 4t. ook kunnen de hellingshoeken van de rollenbanen anders verlopen, als de montage-afmetingen al gelijk zouden zijn (weet ik niet)
welke gewichten heb je nog in je collectie 15x12? ik gok niet veel hoger dan 4 gram? 4takts beginnen bij 5 wat te doen en gaan zeker door tot 10
Allereerst bedankt voor je reactie,

Ik heb ze vanaf 3,5 t/m 7,5 gram.

Groeten van Jeroen
 
Back
Top