Zekering Piaggio zip blijft springen.

armooknol

Member
Beste mensen hier ben ik weer :( met een nieuwe probleem.
De zekering op mijn piaggio zip 2takt uit 2002 blijft springen. De zekering naast de batterij bedoel ik. Hij doet dit opeens want 4 maanden geleden tot gisteren deed die het goed. Ik snap niet wat ik verkeerd heb gedaan? Ik zat met de hoofdkoplamp te experimenteren of alee ja ik probeerde die te verbinden en te laten werken maar toen sprong de zekering. De zekering blijft springen ookal verbind ik de hoofdkoplamp niet.

alvast Bedankt!
Post automatically merged:

De knipperlichten werken niet, de remlichten werken ook niet de koplampen ook niet
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik denk dat het zo langzamerhand tijd wordt dat je een elektrische schema zoekt van de scooter en naar het niet gezekerde circuit gaat kijken. Multimeter erbij en kortsluiting opzoeken. Zal me niet verbazen als je een nieuwe kabelboom nodig hebt als er nu draden aan het smelten zijn. Als een draad heet wordt en door smelt naar een andere draad dan wordt het lang zoeken en ik vind het ook gevaarlijk worden als ik het zo lees.
 
Nee de zekering is 7.5 en die springt niet meer. De draad wel maar tot nu toe zal ik die 2 componenten niet conecteren dus zal ik ook geen problemen hebben. Min punt is dan dat de oliepomp ofzo niet gaat werken want dan loopt er geen draad meer naar toe!
Post automatically merged:

@Sparky nee de zekering heb ik niet doorverbonden . Ik heb het gelaten hoe het was maar opeens smelte die niet meer door. Geen idee hoe dit opeens kan
Post automatically merged:

De elektrische schema van de scooter gebruik ik al. De kortsluiting is tussen de ignition en oliepomp denk ik want daar brand die maar ik zal die niet verbinden dus zal die niet branden.
Post automatically merged:

Mannen laten we ons richten op iets anders! De elektrische starter werkt niet als ik die met mijn rem ingedrukt start. Handmatig werkt de starter wel want diz hev ik geopend en met mij vinger geconnecteerd en toen werkte die wel dus dit is mijn hypothse= de remlicht van achter werkt niet maar de daglichten wel van achter dus ligt het aan mijn rem? Dan heb ik gekeken naar de rem en die heeft 2 draadjes die lopen naar de rem.(remsensor die ee voor zorgt dat de remlicht werkt) als ik de rem indruk wordt er geen licht gewekt dus er wordt geen signaal gestuurd waardoor de elektrische starter ook niet kan starten. Weet er iemand hoe ik dit kan verhelpen? Mvg
Post automatically merged:

9A36AB99-5610-48F3-B615-8CA3BF850EE2.jpegDeze 2 draden heb ik door een ijzer pinnetje aan elkaar geconnexteerd en nog dteeds niet. En voor de mensen die gaan vragen of mijn remlicht werkt, ja want als ik die op iemand anders connect werkt het bij hel wel
Post automatically merged:

Mensen sorry voor al deze berichten
, ik hoop niet dat ik een last ben voor jullie. Het is niet verplicht om te reageren.
 

Attachments

  • DFE089BA-051D-496F-AA97-CAB11604B13F.jpeg
    DFE089BA-051D-496F-AA97-CAB11604B13F.jpeg
    177.3 KB · Views: 4
Last edited:
Heb je spanning op één van de draden , die naar je remschakelaars aan je hendels lopen ? Met contact aan ? Zo niet gaat de startmotor ook niet werken , omdat het relais daar de spanning van krijgt , als je een hendel inknijpt . Denk dat de sluiting , dan ook niet in een van die onderdelen zit die je hebt afgekoppeld , maar via die kant dieper in het cicuit zit . Nu je ook deze problemen hebt , en je bent zeker niet tot last , weet dat je wel eens knettergek kunt worden van elektra als er iets scheelt , zijn meestal van die lullige dingen , die dat veroorzaken .
Post automatically merged:

Je zou het even kunnen proberen , door een draadje achter de zekering , naar de aanvoer van de remschakelaar te leggen , je hebt nu constant spanning op de schakelaar , knijp je hem nu in , brand het remlicht dan wel , en kun je starten ? Of klapt de zekering eruit ?
 
Bij de zip 2-takt wordt de spanning voor het remlicht en dus ook voor de elektrische start doorgelust op de oliesensor.
Als je die hebt afgekoppelt krijgt de remlichtschakelaar dus geen spanning, brandt je remlicht niet en doet het stuurcircuit van de elektrische start ook niks.
 
Last edited:
Ah dat is waarom als ik de draad connecteer dat die door brand Sparky! Bedankt. Enige manier dat je weet hoe ik het kan oplossen
Post automatically merged:

Trabiarie , heel erg bedankt om mee te denken enz. Je helpt me er veel mee. Ik hev het nog niet geprobeerd maar ik ga het doen als ik bij mijn scooter ben.
Post automatically merged:

Kan ik het oplossen door een dikkere draad te connecteren? Waardchijnlijk zal dan weer de zekering springen.
 
Last edited:
Nogmaals neem het schema erbij en kijk welke componenten allemaal op de witte en blauw/rode bedrading zitten achter de draad die gesmolten is.
Doe dit middels de methode die beschreven is door @Bulldog .
 
Kan ik het oplossen door een dikkere draad te connecteren? Waardchijnlijk zal dan weer de zekering springen.
Dit zeker niet doen , volg @Sparky zijn advies liever op , als je een dikkere draad gaat gebruiken , heb je kans ( vrijwel zeker) dat ergens anders de draden smelten . Als dit gebeurt , in de draad boom , ben je zuur , en zit de kans erin dat je de hele draad boom kan vervangen, of erger , ergens brand krijgt .
Post automatically merged:

Begin er eens mee , om de regelaar af te koppelen , als je met de koplamp sluiting hebt gemaakt , welk over de stator loopt , waar ook een aftakking van de regelaar op komt , is daar misschien inwendig wat fout gegaan .
 
Mannen ik wil jullie bedanken. Ik heb de draad gedisconnecteerd van de regulator en verbonen op een andere manier waardoor de zekering niet meer springt en dus waardoor het remlicht en elektrische starten werken. Enigste minpunt is dat ik de olie sensor niet heb geconnecteerd. Maar dat vind ik nietmeer erg! Bedankt heren. Ik ga nu nog alleen de knipperlichten proberen fixen want die werken niet. De knoppen op de dash werken, ik heb een werkende batterij. Als ik de switch naat links doe voor links te knipperen dan doet die niets, ook op de dash wordt er niets getoond. Sorry heren voor alles hé
 
Geen sorry hoor nergens voor nodig , Doet de rechterkant het wel ? dan even de schakelaar door meten . En ik zou de schakelaar van de olietank ook weer in ere herstellen , want die doet niets anders , als wat je nu ook doet , met die doorverbinding . Zo hou je het overzichtelijk en origineel . En heb je ook een waarschuwing als je oliepeil te laag is ( wet van Murphy)
 
nee geen 1 kant werkt. De lichten op de dash en knipperlichten werken. Dat wist ik door de zwart/blauwe draad te verbinden met een andere draad waardoor die stroom kreeg maar toen bleef de lichten wel de heletijd aan ipv te knipperen. Ik weet niet waarom die niet knippert?
 
Back
Top