geen enkele main jet loopt lekker (video`s) [conclusie: scooter met overslag]

gangsterhomie 12

New Member
Beste,

Ik weet dat wanneer je je scooter zo dus danig gaat opvoeren dat deze niet meer in de vizie past van de ontwerper dat er dan dingen niet perfect op elkaar zijn afgesteld, maar ik heb nu mainjet 81 tot en met 99 geprobeerd en de scooter lijkt altijd te rijk te lopen. Ik heb 2 vidoe`s gelinkt. daglicht video is met sproeier 85 en de nacht video is met een sproeier 95.

Dit is de setup:
sr 50 aprillia scooter met piagio 50 cc watergekoeld 2takt blok
70 cc DR kit
stage 6 membraan
stage 6 vario en koppeling
mallosi pot filter
polinie 21 mm carb + hand choke
race krukas

Voordat ik er een DR cilinder in monteerde zat er een goedkope 70 cc cilinder in die nog de orginele 50 cc cilinder kop gebruikte, toen liep de scooter met een sproeier 97 wat redelijk goed trok etc, het is pas na de DR 70 cc montage dat nu alles in de soep loopt. tussen 5 en 50 % gas loopt hij lekker maar daarna stottert hij. ik heb alle sproeiers
geprobeerd maar hij blijft maar klote lopen! ik meng 40 op 1. Ik stel iedereen op prijs die zijn tijd neemt mij met dit apparte probleem te helpen, als ik informatie mis probeer zal ik die zo snel mogelijk proberen toe te voegen.

Alvast bedankt !
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik vind hem ook een beetje raar klinken. Is je uitlaat niet lek ofzo?

Anders zou ik controleren of je ergens valse lucht trekt. Even alles inspuiten met remmenreiniger terwijl hij loopt. Als er iets veranderd aan hoe hij loopt, heb je ergens een lek.
 
Ik vind hem ook een beetje raar klinken. Is je uitlaat niet lek ofzo?

Anders zou ik controleren of je ergens valse lucht trekt. Even alles inspuiten met remmenreiniger terwijl hij loopt. Als er iets veranderd aan hoe hij loopt, heb je ergens een lek.
uitlaat kan, ik heb dezelfde uitlaat pakking gebruikt toen ik de cilinder heb vervangen. Ga eens een nieuwe pakking bestellen, bedankt voor de tip!
 
Ik krijg de indruk dat de ontsteking niet constant is.
Bougie al eens vervangen, bougiekabel en bougiedop geen overslag?
 
bougie opening wel afgesteld? als die te ver open staat en het mengsel niet optimaal is slaat ie over. (zoals we hier horen)
of slaat de vonk buitenom over (even in het donker je bougiekabel bekijken, evt nat spuiten met een plantenspuit)
 
Last edited:
bougie opening wel afgesteld? als die te ver open staat en het mengsel niet optimaal is slaat ie over. (zoals we hier horen)
of slaat de vonk buitenom over (even in het donker je bougiekabel bekijken, evt nat spuiten met een plantenspuit)
Ik dacht dat het een ontstekingsprobleem was, dus heb ik een nieuwe CDI, bobine en bougie geïnstalleerd. De motor voelt nu iets responsiever aan en het geluid bij hoge toeren lijkt niet meer op een explosie. Echter, ik hoor nog steeds twee tikgeluiden, dus heb ik gecontroleerd of er schade is aan het oppervlak van de cilinder. Ik vond een kleine kras, maar ik denk niet dat deze ernstig genoeg is voor overslag. Hier is een video van hoe de motor nu klinkt. Misschien moet ik toch de bougieopening aanpassen, omdat ik me geen andere plek kan voorstellen waar nog overslag zou kunnen plaatsvinden.
WhatsApp Image 2024-04-04 at 3.41.59 PM.jpeg
 
probeer eens een extra massa kabel te trekken van je carter naar je frame

ik had een probleem wat het zelfde klonk als die filmpjes en dit loste alles in 1 klap op
 
ik ga hem eens bijstellen. voor mensen met een zelfde probleem check deze site https://vespa-ciao.nl/forums/topic/bougie-afstellen/
doe het afstellen altijd met een koude motor.
deze video voor de how to
ik deed schoonmaken en wijder zetten altijd met een goedkoop aardappelschilmesje, dichter door de bougie op een blok hout te kloppen.
ter controle had ik m'n duimnagel ;) voor serieuzere motoren pak ik er een setje voelermaatjes bij.
 
ik deed schoonmaken en wijder zetten altijd met een goedkoop aardappelschilmesje, dichter door de bougie op een blok hout te kloppen.
ter controle had ik m'n duimnagel ;) voor serieuzere motoren pak ik er een setje voelermaatjes bij.
BEDANKT MAN!!!!!! dit was de goude tip. hij loopt nu kapot lekker. de boegie clearance is nu 0,2 mm en hij trekt LOEIIIIIIII HARD. Dit project heeft maanden lang in de schuur gestaan en ik heb weet ik veel geprobeerd. en nu trekt hij van 0 naar 100 in 4 sec. Als ik jou ooit tegen kom in het leven krijg je een liter bier van me.
 
BEDANKT MAN!!!!!! dit was de goude tip. hij loopt nu kapot lekker. de boegie clearance is nu 0,2 mm en hij trekt LOEIIIIIIII HARD. Dit project heeft maanden lang in de schuur gestaan en ik heb weet ik veel geprobeerd. en nu trekt hij van 0 naar 100 in 4 sec. Als ik jou ooit tegen kom in het leven krijg je een liter bier van me.
kijk daar doen we t voor. zulke blije reacties.fijn dat t opgelost is.
 
0,2 lijkt me dan weer wat krap: als ie ooit uitvalt zijn de elektroden misschien wel naar elkaar toe "gelast"..
mag ook een flesje Jutter zijn hoor :)
 
Back
Top