it's_A_Lex
Don't blame the messenger
(Voorheen probleem met de variomaat en meer)
OPGELOST: de snelheid is weer terug en trekt in een stuk door naar zn top. Probleem met de km-teller is ook opgelost.
Bedankt voor alle input die jullie hebben gegeven!
Het lag aan de variateur en de koppeling die beide versleten waren.
Goededag forumleden,
De scooter die ik aan het opknappen ben wil niet sneller dan 20km/h op de teller, dit bij vol gas. hierbij trilt de scooter als een chiwauwa in de kou.
gegevens scooter:
- kymco agility 50 2008 (2e hands)
- nieuwe 50cc cilinder en zuiger
- kleppen gesteld (beide op 0.05mm)
- nieuwe v-snaar (18,3mm breed)
- start en loopt rustig stationair
- het is een gele plaat (45km/h)
- gladde variobus zat in bij de aankoop
Mijn eerste gedachten gaan dat het aan de variateur ligt van de scooter.
De vorige eigenaar heeft namalijk de goedkoopste variateur erin gezet. Ik denk dat het om deze gaat.
En er is wat schade aan het variohuis en de rolletjes zijn aan eenkant erg plat (zie foto's 1 tm 3).
Denken jullie dat het probleem hieraan ligt of dat het probleem ergens anders aan kan liggen?
mvg,
Alex
Edit 21-1-2021:
Vandaag(21-1-2021) een streep op de variateur gezet, de carterkap er weer op gedaan en geprobeerd de scooter te starten...
Er is nu namelijk geen vonk
Ik heb het systeem doorgemeten en er waren geen waardes waarvan ik dacht dat die niet kloppen.
Ook heb ik een andere CDI gebruikt, zonder gewenst resultaat.
deze stappen zijn gedaan:
- Accu spanning: 12,5Volt
- Benzinemeter gaat omhoog
- Bougie is nieuw, zelfs de oude bougie die eerst wel vonkte, vonkte nu ook niet
- Bougiedop geeft geen weerstand of geleiding?!? bij mijn eigen Kymco (2015) geeft de bougiedop ook geen weestand of geleiding
- Interne weerstand multimeter was 0,6 Ohm
- Bougiekabel geeft 0,7 Ohm (voor edit 0.7 KOhm, mijn fout)
- Bobine geeft 1,0 Ohm intern aan
- Draad bobine (groen) naar cdi geeft 1,0 Ohm aan
- Pickup (blauw/gele kabel) geeft 106 Ohm naar - pool
- Pichup naar cdi geeft 1,0 ohm uit en oneindig bij aan
- Afstand pickup-rotor is aangepast naar 0,3mm dmv voelermaatje
- De twee zekeringen zijn nog goed
in de bijlage staat het elektrisch schema wat ik heb gebruikt, zie ook de gearceerde lijnen.
Edit 22-1-2021
Na gisteren met wat hulp van Sparky is het probleem terug gebracht naar één draad in het elektrisch systeem (zie roze kleur elektrisch schema).
Het probleem is voor 99% een draadbreuk of een onbekende onderbreking.
Ook heb ik met hulp een tijdelijke by-pass aangelegd om uit te sluiten dat het probleem niet erger is.
Hier is tezien dat er een zwarte draad (achter de rechter groene draad) extra van bovenaf is ingestoken terwijl de blauw/zwarte draad is gekoppeld aan het witte blokje
Hier is dezelfde zwarte draad die op de pin van de CDI gaat waar normaal het stekkertje zit.
Hierna de scooter elektrisch laten ronddraaien met VONK!
Edit 26-1-2021:
De scooter vonkt weer! Probleem mogelijk een kabelbreuk. Oorzaak onbekend.
Vandaag de nieuwe variateur binnen gekregen en op de scootergezet. Echter dit zonder gewenst resultaat. Nu gaat de scooter 30km/h in plaats van 25km/h.
Geen idee waar het direct aan zou kunnen liggen. Wel een paar vermoedens: slechte koppeling, te weinig vermogen of slechte massa.
Edit: 27-1-2021
Een extra draad getrokken van het blok richting de accu ofeel een extra aardedraad. Zonder resultaat.
Ik snap er steeds minder van
OPGELOST: de snelheid is weer terug en trekt in een stuk door naar zn top. Probleem met de km-teller is ook opgelost.
Bedankt voor alle input die jullie hebben gegeven!
Het lag aan de variateur en de koppeling die beide versleten waren.
Goededag forumleden,
De scooter die ik aan het opknappen ben wil niet sneller dan 20km/h op de teller, dit bij vol gas. hierbij trilt de scooter als een chiwauwa in de kou.
gegevens scooter:
- kymco agility 50 2008 (2e hands)
- nieuwe 50cc cilinder en zuiger
- kleppen gesteld (beide op 0.05mm)
- nieuwe v-snaar (18,3mm breed)
- start en loopt rustig stationair
- het is een gele plaat (45km/h)
- gladde variobus zat in bij de aankoop
Mijn eerste gedachten gaan dat het aan de variateur ligt van de scooter.
De vorige eigenaar heeft namalijk de goedkoopste variateur erin gezet. Ik denk dat het om deze gaat.
En er is wat schade aan het variohuis en de rolletjes zijn aan eenkant erg plat (zie foto's 1 tm 3).
Denken jullie dat het probleem hieraan ligt of dat het probleem ergens anders aan kan liggen?
mvg,
Alex
Edit 21-1-2021:
Vandaag(21-1-2021) een streep op de variateur gezet, de carterkap er weer op gedaan en geprobeerd de scooter te starten...
Er is nu namelijk geen vonk
Ik heb het systeem doorgemeten en er waren geen waardes waarvan ik dacht dat die niet kloppen.
Ook heb ik een andere CDI gebruikt, zonder gewenst resultaat.
deze stappen zijn gedaan:
- Accu spanning: 12,5Volt
- Benzinemeter gaat omhoog
- Bougie is nieuw, zelfs de oude bougie die eerst wel vonkte, vonkte nu ook niet
- Bougiedop geeft geen weerstand of geleiding?!? bij mijn eigen Kymco (2015) geeft de bougiedop ook geen weestand of geleiding
- Interne weerstand multimeter was 0,6 Ohm
- Bougiekabel geeft 0,7 Ohm (voor edit 0.7 KOhm, mijn fout)
- Bobine geeft 1,0 Ohm intern aan
- Draad bobine (groen) naar cdi geeft 1,0 Ohm aan
- Pickup (blauw/gele kabel) geeft 106 Ohm naar - pool
- Pichup naar cdi geeft 1,0 ohm uit en oneindig bij aan
- Afstand pickup-rotor is aangepast naar 0,3mm dmv voelermaatje
- De twee zekeringen zijn nog goed
in de bijlage staat het elektrisch schema wat ik heb gebruikt, zie ook de gearceerde lijnen.
Edit 22-1-2021
Na gisteren met wat hulp van Sparky is het probleem terug gebracht naar één draad in het elektrisch systeem (zie roze kleur elektrisch schema).
Het probleem is voor 99% een draadbreuk of een onbekende onderbreking.
Ook heb ik met hulp een tijdelijke by-pass aangelegd om uit te sluiten dat het probleem niet erger is.
Hier is tezien dat er een zwarte draad (achter de rechter groene draad) extra van bovenaf is ingestoken terwijl de blauw/zwarte draad is gekoppeld aan het witte blokje
Hier is dezelfde zwarte draad die op de pin van de CDI gaat waar normaal het stekkertje zit.
Hierna de scooter elektrisch laten ronddraaien met VONK!
Edit 26-1-2021:
De scooter vonkt weer! Probleem mogelijk een kabelbreuk. Oorzaak onbekend.
Vandaag de nieuwe variateur binnen gekregen en op de scootergezet. Echter dit zonder gewenst resultaat. Nu gaat de scooter 30km/h in plaats van 25km/h.
Geen idee waar het direct aan zou kunnen liggen. Wel een paar vermoedens: slechte koppeling, te weinig vermogen of slechte massa.
Edit: 27-1-2021
Een extra draad getrokken van het blok richting de accu ofeel een extra aardedraad. Zonder resultaat.
Ik snap er steeds minder van
Last edited: