Problemen met Hanway Raw 50 EURO4 haperen tijdens rijden

zen

New Member
Hallo allen,
Weekend vrij dus dat betekend klusjes doen. Zo heb ik vandaag gekeken naar mijn hanway raw 50 euro4 nadat deze een paar weken geleden niet meer werkten. Ik kom er echter niet uit dus vandaar deze post.
Start probleem: Een paar weken terug reed ik naar huis vanaf werk waarna ik ergens halverwegen een knal uit mijn uitlaat hoorde en vervolgens stotterde de brommer even kort. Daarna reed hij prima naar huis. Toen ik hem de volgende dag wilde starten ging dat moeizaam maar hij sloeg uiteindelijk aan. Hij liep stationair prima maar op het moment dat ik probeerde weg te rijden begon hij te bokken en te stotteren. Hij knalt ook uit de uitlaat. Een normaal stuk rijden lukte niet meer dus ik heb hem die dag laten staan.
Informatie brommer: Dit betreft een hanway raw 50 euro4 uit 2020 met 7900km gelopen. Er zit een PM-tuning uitlaat onder en een 85cc cilinder. Verder heeft hij een ontgensbaren cdi met afstandbediening. Iets groter achtertandwiel (weet niet hoe groot) en een betere kwaliteit ketting. Verder is hij standaard.
Al geprobeerd: Brommer vonkt goed en krijgt ook benzine. Loopt stationair prima maar op het moment dat ik probeer te rijden geeft hij problemen. Spelen met de choke haalt niks uit. Ook heb ik klepspeling gecheckt. Deze is ook goed.
Ik heb het idee dat het misschien met de koppeling of versnellingsbak te maken heeft. Echter heb ik daar echt 0 verstand van dus geen idee waar ik moet beginnen.

Heeft iemand misschien een idee? Fijne pasen!

Bijgevoegd een video om het probleem te verduidelijken.

video
 
Advertisement - register to remove this

Klinkt mij niet echt als knallen uit de uitlaat maar meer als iets dat in je versnellingsbak tussen de tandwielen komt.

Zet hem eens op de middenbok en laat hem eens draaien in de 1e versnelling zonder gas te geven. Ben benieuwd wat je dan hoort .
 
Je rijd ook echt op een compleet waardeloze manier weg, hij valt bijna uit.

Je hebt een grotere cilinder, heb je ook gezorgd dat hij meer benzine krijgt?
 
je drukt hem ook bijna eerder in de versnelling dan dat je de koppeling inknijpt.
als je dit altijd doet snap ik wel dat de versnellingsbak het zwaar heeft
 
Hahaha Rustig aan mannen. Dit was weg rijden na een hele hoop frustratie en een dag flink sleutelen (ook aan een andere brommer).
@symmie Ik ga dit morgen proberen. Ik laat wel even weten wat de resultaten zijn.
@WEBRacing Het bijna uitvallen heeft dus temaken met het probleem wat ik aankaart. Normaal beetje op toeren laten komen en dan rustig de koppeling loslaten. Dat gaat door dit probleem echter niet meer.... Dan valt hij dus uit of gaat hij mega schokken... Ik heb niks aan de carburateur gedaan maar hij heeft 2000km heerlijk gereden met deze setup.
 
Dan is nu waarschijnlijk je cilinder aan gort. Je kan geen grotere cilinder monteren en niets aan de benzine doen. Zelfs alleen die uitlaat kan er al voor zorgen dat hij veel te arm gaat lopen. Als hij te arm gaat lopen word de boel veel heter, en is het vrij snel kapot. Vind 2000Km nog best veel eigenlijk, heb je nog geluk mee gehad als je het mij vraagt.
 
@symmie Ik ga dit morgen proberen. Ik laat wel even weten wat de resultaten zijn.
@WEBRacing Het bijna uitvallen heeft dus temaken met het probleem wat ik aankaart. Normaal beetje op toeren laten komen en dan rustig de koppeling loslaten. Dat gaat door dit probleem echter niet meer.... Dan valt hij dus uit of gaat hij mega schokken... Ik heb niks aan de carburateur gedaan maar hij heeft 2000km heerlijk gereden met deze setup.
Als je laat draaien op de middenbok, luister dan ook extra aan de koppeling kant. Als ik het beetje goed begrijp begint het probleem op als je koppeling bedient.
Kijk dan of er verschil is als je geen versnelling inschakelt en alleen de koppeling bedient.
 
@symmie Zojuist geprobeerd. Met het wiel van de grond geeft hij geen problemen. Klinkt dan allemaal vrij normaal. Pas als er vermogen wordt gevraagd gaat hij haperen. Wellicht dan toch die kapotte cilinder waar @WEBRacing het over heeft. Hoe kan ik dit testen? Ik heb geen gereedschap om compressie te testen. Wanneer je hem kickstart voelt het echter wel alsof deze druk opbouwt. Kan het ook te maken hebben met kromme kleppen?
 
Kromme klep dan heb je (bijna) geen compressie. Als je tegendruk bij het kicken behoorlijk is dan lijkt me dat voorlopig voldoende en zou ik daar geen gereedschap voor gaan kopen.

Waar komt het geluid nou vandaan. Als het niet de bak of koppeling is dan toch uit de uitlaat. Kan het moeilijk beoordelen op de video maar het klonk voor mij als echt mechanisch. Zie ook geen rook uit de uitlaat komen.

Ik weet niet of je ook gas hebt gegeven terwijl hij op de middenbok stond. Wellicht kun je dat doen en doe het ook eens terwijl je de motor belast, dus door gelijktijdig ook de achterrem te bedienen.

Kortom, probeer de situatie waarbij je die knallen krijgt na te bootsen en dan kun je wellich beter beoordelen wat er precies gebeurt. Knallen uit uitlaat of toch de bak of koppeling als het belast wordt?
 
Zonder compressie tester kan je het eigenlijk gewoon niet goed testen. Je kan proberen je bougie er uit te draaien, en kijken of je iets kan zien, evt met een camera. Maar dan zie je nog steeds maar weinig natuurlijk. Maar als je dan duidelijke krassen ziet oid is het natuurlijk wel duidelijk.

Een motor met lage compressie lijkt vaak prima te lopen, tot je hem gaat belasten, dan kakt hij helemaal in.

Kromme kleppen zou kunnen, maar met zo'n kilometerstand zou ik eigenlijk niet denken dat daar iets mis mee is.
Uiteindelijk maakt het natuurlijk ook niet zo gek veel uit, de boel moet toch uit elkaar.
 
Oke duidelijk. @symmie Ik ga van het weekend proberen het probleem op te wekken met de achterrem.. Dan zal ik laten weten wat daar de uitkomst van is. Compressie is niet enorm maar wel aanwezig.
@WEBRacing als ik het de cilinder eraf haalt en duidelijke krassen zie is het inderdaad simpel. Ontstaan die krassen door het te arm lopen van de motor? Bij een warmloper zit hij toch echt volledig vast?
 
Te arm lopen zorgt voor heel veel hitte. Dan zet alles uit, en loopt vaak de zuiger vast.

Als hij dan weer afkoelt kan het goed zijn dat er niet zo gek veel aan de hand is, meestal loopt de zuiger ergens onderin de cilinder vast. Als de cilinder niet te beschadigd is, en de zuigerveren nog een beetje afsluiten, kan het nog best even goed lopen. Maar dat duurt natuurlijk niet lang.
 
@symmie Zojuist brommer op de bok gezet en door verschillende versnellingen heen geschakeld (met achterrem ingedrukt). Niks aan de hand. brommer klonk ook prima. Vervolgens nog een keer getest. Rijd weer volledig normaal... Misschien dat de kabouters hem vannacht hebben gerepareerd?... Enige wat ik mij kan bedenken is de benzinetoevoer. Normaal heb ik hem standaard op reserve staan. Nu staat hij op de normale stand. Wellicht dat de reservetoevoer verstopt zit? Best gek aangezien hij wel benzine kreeg en ook gewoon stationair draaiden. Jullie nog ideeën wat het kan zijn geweest? of kan het dat de cilinder alsnog stuk is maar het nu even heel kort normaal deed omdat hij koud is?
Na het verhaal van @WEBRacing wil ik er niet meer op rijden tot ik wat aan de benzine toevoer heb gedaan. Is een andere sproeier mogelijk? of moet ik een andere carburateur aanschaffen?

Overigens was de bougie die erin zat zwart. Dat duid dan weer op teveel brandstof toch?
 
Last edited:
Grotere sproeier inderdaad.

Denk ongeveer 10 groter. Ik zou beginnen met de bougie er even uit draaien, en naar de kleur kijken. Maak evt even een foto.

Kleur van koffie met melk is een goed mengsel. Als hij grijzig of wit is, is hij te arm.
 
Zojuist hem op reservestand gezet. Ben gaan rijden en probleem kwam vrij snel terug. Toen terug gezet op normale stand. Weer rijden. probleem gaat niet weg. Ook niet na langer stationair draaien. Van het weekend toch maar het blok uit elkaar dus.. Zou het ook nog aan de carburateur kunnen liggen? Dat deze deels verstopt zit?
Overigens doet hij het niet wannier ik de achterrem in druk. Ook niet als ik dat zo hard doe dat hij stil valt. @symmie sluit dat de versnellingsbak uit?
 
Vreemd verhaal. Als je niets hoort op de middenbok terwijl je gas geeft en in de versnelling koppeling los en achterrem bediend dan sluit ik idd de versn bak uit idd.

Met koude motor geen last en met een arme motor wel, klopt dat?
Of heeft motor temp geen invloed en is het stilstaand geen probleem en rijdend wel?
 
Ik ga hem morgen nog een keer met volledig koude motor testen. Stilstand nog steeds geen problemen. Als ik weg rijd begint hij te stotteren en haperen.. met meer toeren lijkt het minder erg te zijn. Is echt lastig te testen omdat hij het zo waardeloos doet.
 
Ik kan mezelf gaan herhalen, ik heb het antwoord al gegeven. Met ook een uitleg waarom dit gebeurt.

Ik voelde dit eigenlijk al aankomen.

En ik kan het natuurlijk mis hebben, daar gaat het niet om. Maar voor mij wijst alles naar een kapotte cilinder.
 
Oke @WEBRacing & @symmie . Zojuist de cilinder van het blok gehaald. Buiten het feit dat er nu een tapeind vast zit in mijn cilinderkop ziet het er naar mijn idee allemaal volledig normaal uit. Bougie is wel mega zwart dus lijkt wel of hij teveel benzine krijgt? IMG_5109.png
 

Attachments

  • IMG_5117.png
    IMG_5117.png
    1.6 MB · Views: 3
  • IMG_5110.png
    IMG_5110.png
    2.3 MB · Views: 3
  • IMG_5116.png
    IMG_5116.png
    1.4 MB · Views: 3
  • IMG_5115.png
    IMG_5115.png
    2.9 MB · Views: 4
  • IMG_5114.png
    IMG_5114.png
    2 MB · Views: 4
  • IMG_5113.png
    IMG_5113.png
    1.6 MB · Views: 4
  • IMG_5112.png
    IMG_5112.png
    1.6 MB · Views: 3
  • IMG_5111.png
    IMG_5111.png
    2.3 MB · Views: 3
Back
Top