Stroring in cdi naar oliepomp waardoor motor niet wilt starten?

Hoi,

Ik heb een speedfight project en hij is nu helemaal in elkaar op de kappen na.
Maar er is een probleem dat is dat hij niet start, ik heb alles nageken op de elektra soort van na.

Ik wil graag op mengsmering rijden! ( voor de duidelijkheid)

Ik denk dat het licht aan dat mijn oliepomp, want die is niet aangesloten. ik heb er wel opgezet om het gat af te dichten.

Mijn conclusie is dat hij niet aan wilt doordat die oliepomp niks doet want die is niet aangesloten. Ik had ook dit gelezen:
3F8D1C99-71E7-4D77-A9DC-4DFD340F9EBB.jpeg
Ik heb ook de 8 pin CDI unit en mijn speedfight komt uit 2008.
Weet iemand hier meer over laat het alsjeblieft weten want ik wil hem graag aan de praat krijgen!
Ik heb mijn onsteking allemaal nageken en nieuwe onderdelen gemonteerd als:
Stator
Cdi
Bobine
En hij vonkt wel dus dat is niet probleem. Maar ik dacht ook dat hij niet goed op tijd ontsteekt.

Ik hoor t graag,

Mvg.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Vind het maar een verwarrend verhaal! Waarom?
Ik denk dat het licht aan dat mijn oliepomp, want die is niet aangesloten. ik heb er wel opgezet om het gat af te dichten.
Dit gegeven zegt mij dat je gebruik maakt van een oud type oliepomp die automatisch wordt aangedreven door de krukas als de motor in werking is. Deze wordt uiteraard niet aangestuurd door de CDI en is als zodanig dan ook niet aangesloten op de CDI.
Ik heb ook de 8 pin CDI unit en mijn speedfight komt uit 2008.
Dit suggereert dat er gebruik wordt gemaakt van een ACPH-CDI unit i.c.m. een elektrische oliepomp?
Wil je weten hoe dat zit en/of werkt kijk dan even hier:


Zit er een dergelijk(*) systeem onder je scooter moet het geheel omgebouwd worden naar een normale AC-CDI variant als men op mengsmering wilt gaan rijden. De olie aansluiting op de carburateur (en/of spruitstuk) dient dan luchtdicht te worden gemaakt, dit i.v.m. valse lucht.

*: De 6 polige regelaar werkt ook i.c.m. een elektrische oliepomp maar dan met een externe CDI!
De ACPH(1) regelaar heeft een interne CDI.
 
Hoi bedankt voor je bericht!

Ja sorry dat ik het zo onduidelijk heb gemaakt ik vind het ook verwarrend en nieuw.
Ik had iets gelezen over dat als er een defect met de oliepomp was dat de motor dan nooit zou werken. Ik heb dus een speedfight 2 gerisiveerd en alles nieuw erop maar hij start niet. Hiervoor ook een andere forum gemaakt.

Ik had in gedachte dat er misschien iets in mijn cdi niet goed is, waardoor mijn scooter niet goed optijd vonkt/ontsteekt. En ik ben er zelf nog lange na nog niet achter, van wat het probleem kan zijn. Maar het zal ook niets met mijn olie pomp te maken hebben want die is nergens mee verbonden. En de vorige eigenaar heeft me net verteld dat hij zelf ook met mengsmering op deze scooter heeft gereden. Dus dat verklaart ook weer dat hij het zou moeten doen.

De scooter had een mechanische oliepomp met een delorto type cdi, die defect was.
Die vervangen na wat andere onderdelen vervangen te hebben, en hij vonkte weer.

Kijk, ik heb deze scooter ook gekocht met een kaal motor blok eronder en zelf nieuwe onderdelen in gestopt.
Nu zit hij zo goed als in elkaar in mijn ogen. Maar hij springt niet aan. Ik heb het een beetje uitgelegd in deze forum:

Thread 'Speedfight 2 wilt niet starten'

Dus het zal wel niet aan mijn oliepomp en cdi liggen dan‍.

Gr
 
Yep, link gelezen...

Het is sowieso niet verstandig om een ander type CDI te plaatsen als er een mechanische pomp aanwezig is.
Het type ACPH(1) heeft (in & uitgaande) signalen nodig van de rest van het systeem, dus stator, accu (power voor zowel CDI als de oliepomp) en het contactslot.

Als men dit gaat omzeilen bestaat de kans dat simpelweg de CDI kapot gaat op den duur!
En de Speedfight 2 is ook uitgebracht met een type ACI100 CDI (deze is i.c.m. een startonderbreker) met ook een elektrische oliepomp.
Dit even ter info.... (de enige 8 polige is de ACPH unit van Dellorto)

Het is ook mogelijk dat de vorige eigenaar een zgn. ombouw/adapterkit heeft aangeschaft en/of geplaatst om het geheel te kunnen laten werken i.c.m. een mechanische oliepomp. Vroeger werden deze wel aangeboden voor de Peugeot scooters met een dergelijk systeem.
Of dit idd het geval bij jouw SF2 is kun je het best even navragen bij de vorige eigenaar!
 
Ik heb het probleem gevonden!

En ja mijn SP2 was een elektrisch omgebouwd naar mechanisch ( of hij was omgebouwd zoals je al zei. )

Ik was naar de scooterzaak in mn buurt geweest. En hij en ik hebben er samen even gekeken, en hij heeft alles nog even nageken en we zijn dankzij jouw hulp bij de conclussie gekomen dat het inderdaad licht aan de CDI die het signaal mist dat moet komen van de elektrische oliepomp die moet lezen dat er olie door de motor stroomt.

Doordat dat signaal ontbreekt, vonkt mijn SP2 dus niet goed! Hij vonkt eerst een paar keer en daarna mist hij een paar vonkjes waardoor hij niet aanspringt!

Nou goed ik ga een elektrische oliepomp bestellen. Daarna ga ik een slangetje van de enekant naar de anderekant aansluiten waardoor er olie door de pomp stroomt (als een soort kringloop) . Maar er stroomt dan dus geen olie naar mijn motor zodat ik op mengsmering kan rijden.
E02D6846-C08D-4FBD-859B-3EFD6D3B1CBA.jpeg
Op deze manier probeer ik de sensor gek te maken door hem te laten denken dat er olie stroomt.

Dan kan ik mooi rijden met mengsmering :)

Dankjewel @Floris van bommelstijn

Mvg,

Dikkespeedfighttuning



Probleem zo goed als opgelost!
 
Back
Top