Hallo! Ik hoop dat iemand mij weer de goede kant op sturen kan. Ik zit met het volgende:
Compressie verlies. Ik meet maar 1.8 bar compressie
Scooter start, maar krijg het niet goed afgesteld. Luchtschroef moet helemaal dicht, bij een halve slag open blijft de scooter flink in toeren hangen. Dicht reageert hij perfect en kan ik rijden. Scooterwinkel heeft dus een grotere sproeier geplaats + carb gereinigd en vertelde dat het compressieverlies kwam door een versleten cilinder.
Scooterwinkel heeft ook krukas lagers + keerringen vervangen. 1 lager was versleten. Ook dit ziet er keurig schoon uit, keerringen absoluut niet lek. Blok zelf was dus gesplitst en met nieuwe verse pakking ertussen weer aan elkaar geperst. Ook dit is keurig gedaan. Nergens olie druppels of viezigheid.
Ik heb vernieuwd:
- cilinder
- zuiger
- zuigerveren
- kop en voetpakking cilinder
- membraam pakkingen
- carb isolator
- elektrische choke
Membraam sluit volledig, spuiten met carb cleaner rondom spruitstuk en cilinder geeft geen verschil in toeren. Spruitstuk zelf is van staal en bevat geen beschadigingen.
Andere cilinderkop maakte ook geen verschil, nog steeds 1.8 bar.
Scooter rijd wel gewoon en haalt zijn top, maar wel met een middendip en wegrijden met koude motor klinkt niet best. Ook al laat ik hem eerst 10 minuten warmlopen (stationair). De eerste 30 meter altijd weinig vermogen en LIJKT!! last te hebben van lucht. Maakt toeren maar klinkt schoor en loopt alles behalve vloeiend. Na die 30 meter begint de motor beter te klinken en voel je steeds meer vermogen. Dit gebeurt opnieuw zodra de scooter uren uit heeft gestaan. (Elke ochtend dus).
Compressie met warme motor is nog steeds kut, kom niet boven 2 bar. Dit is ook gemeten bij de scooterwinkel.
Benzine loopt niet als ik slang lostrek, dus vacuum probleem is het ook niet. (Zijn ook andere symptomen dan)
Krukas zelf door 2 scooterwinkels laten controleren. Als eerst door 1 winkel die met het plaatsen van de lagers de krukas eruit heeft gehad. Vervolgens na aanblijven problemen door 2e scooterwinkel laten beoordelen maar krukas was echt niks mee aan de hand.
Rubber ring oliepomp is ook nog goed en ook daar reageert motor niet op carb cleaner.
Slangetjes en benzine- en luchtfilter zijn allemaal al vervangen.
Ik weet het niet meer, ik hoop dat jullie nog een idee hebben waar ik het probleem moet gaan zoeken.
Het is een Sym Jet Sport X SR 50cc 2 takt uit 2007
Helemaal origineel behalve de technigas terugloop uitlaat. Loopt 72 top. Sproeier 86
Compressie verlies. Ik meet maar 1.8 bar compressie
Scooter start, maar krijg het niet goed afgesteld. Luchtschroef moet helemaal dicht, bij een halve slag open blijft de scooter flink in toeren hangen. Dicht reageert hij perfect en kan ik rijden. Scooterwinkel heeft dus een grotere sproeier geplaats + carb gereinigd en vertelde dat het compressieverlies kwam door een versleten cilinder.
Scooterwinkel heeft ook krukas lagers + keerringen vervangen. 1 lager was versleten. Ook dit ziet er keurig schoon uit, keerringen absoluut niet lek. Blok zelf was dus gesplitst en met nieuwe verse pakking ertussen weer aan elkaar geperst. Ook dit is keurig gedaan. Nergens olie druppels of viezigheid.
Ik heb vernieuwd:
- cilinder
- zuiger
- zuigerveren
- kop en voetpakking cilinder
- membraam pakkingen
- carb isolator
- elektrische choke
Membraam sluit volledig, spuiten met carb cleaner rondom spruitstuk en cilinder geeft geen verschil in toeren. Spruitstuk zelf is van staal en bevat geen beschadigingen.
Andere cilinderkop maakte ook geen verschil, nog steeds 1.8 bar.
Scooter rijd wel gewoon en haalt zijn top, maar wel met een middendip en wegrijden met koude motor klinkt niet best. Ook al laat ik hem eerst 10 minuten warmlopen (stationair). De eerste 30 meter altijd weinig vermogen en LIJKT!! last te hebben van lucht. Maakt toeren maar klinkt schoor en loopt alles behalve vloeiend. Na die 30 meter begint de motor beter te klinken en voel je steeds meer vermogen. Dit gebeurt opnieuw zodra de scooter uren uit heeft gestaan. (Elke ochtend dus).
Compressie met warme motor is nog steeds kut, kom niet boven 2 bar. Dit is ook gemeten bij de scooterwinkel.
Benzine loopt niet als ik slang lostrek, dus vacuum probleem is het ook niet. (Zijn ook andere symptomen dan)
Krukas zelf door 2 scooterwinkels laten controleren. Als eerst door 1 winkel die met het plaatsen van de lagers de krukas eruit heeft gehad. Vervolgens na aanblijven problemen door 2e scooterwinkel laten beoordelen maar krukas was echt niks mee aan de hand.
Rubber ring oliepomp is ook nog goed en ook daar reageert motor niet op carb cleaner.
Slangetjes en benzine- en luchtfilter zijn allemaal al vervangen.
Ik weet het niet meer, ik hoop dat jullie nog een idee hebben waar ik het probleem moet gaan zoeken.
Het is een Sym Jet Sport X SR 50cc 2 takt uit 2007
Helemaal origineel behalve de technigas terugloop uitlaat. Loopt 72 top. Sproeier 86