Sym met weinig compressie

Jeff_010

New Member
Hallo! Ik hoop dat iemand mij weer de goede kant op sturen kan. Ik zit met het volgende:

Compressie verlies. Ik meet maar 1.8 bar compressie

Scooter start, maar krijg het niet goed afgesteld. Luchtschroef moet helemaal dicht, bij een halve slag open blijft de scooter flink in toeren hangen. Dicht reageert hij perfect en kan ik rijden. Scooterwinkel heeft dus een grotere sproeier geplaats + carb gereinigd en vertelde dat het compressieverlies kwam door een versleten cilinder.
Scooterwinkel heeft ook krukas lagers + keerringen vervangen. 1 lager was versleten. Ook dit ziet er keurig schoon uit, keerringen absoluut niet lek. Blok zelf was dus gesplitst en met nieuwe verse pakking ertussen weer aan elkaar geperst. Ook dit is keurig gedaan. Nergens olie druppels of viezigheid.

Ik heb vernieuwd:
- cilinder
- zuiger
- zuigerveren
- kop en voetpakking cilinder
- membraam pakkingen
- carb isolator
- elektrische choke

Membraam sluit volledig, spuiten met carb cleaner rondom spruitstuk en cilinder geeft geen verschil in toeren. Spruitstuk zelf is van staal en bevat geen beschadigingen.
Andere cilinderkop maakte ook geen verschil, nog steeds 1.8 bar.

Scooter rijd wel gewoon en haalt zijn top, maar wel met een middendip en wegrijden met koude motor klinkt niet best. Ook al laat ik hem eerst 10 minuten warmlopen (stationair). De eerste 30 meter altijd weinig vermogen en LIJKT!! last te hebben van lucht. Maakt toeren maar klinkt schoor en loopt alles behalve vloeiend. Na die 30 meter begint de motor beter te klinken en voel je steeds meer vermogen. Dit gebeurt opnieuw zodra de scooter uren uit heeft gestaan. (Elke ochtend dus).

Compressie met warme motor is nog steeds kut, kom niet boven 2 bar. Dit is ook gemeten bij de scooterwinkel.

Benzine loopt niet als ik slang lostrek, dus vacuum probleem is het ook niet. (Zijn ook andere symptomen dan)

Krukas zelf door 2 scooterwinkels laten controleren. Als eerst door 1 winkel die met het plaatsen van de lagers de krukas eruit heeft gehad. Vervolgens na aanblijven problemen door 2e scooterwinkel laten beoordelen maar krukas was echt niks mee aan de hand.

Rubber ring oliepomp is ook nog goed en ook daar reageert motor niet op carb cleaner.

Slangetjes en benzine- en luchtfilter zijn allemaal al vervangen.

Ik weet het niet meer, ik hoop dat jullie nog een idee hebben waar ik het probleem moet gaan zoeken.

Het is een Sym Jet Sport X SR 50cc 2 takt uit 2007

Helemaal origineel behalve de technigas terugloop uitlaat. Loopt 72 top. Sproeier 86
 
Advertisement - register to remove this

Werkt de choke naar behoren , is dat ook werkelijk getest ( filmpjes hoe te doen op you tube) .
2 atm is wel erg weinig , verwonderd me dat die uberhaupt start.
Als de choke goed is , zal er toch een oplossing moeten komen voor het compressie probleem. Dan zal er iets verkeerd zijn met de cil/zuiger/veren.
Speling zuiger cil waarschijnlijk niet in orde
Heeft die winkel dat niet aan gegeven
 
Werkt de choke naar behoren , is dat ook werkelijk getest ( filmpjes hoe te doen op you tube) .
2 atm is wel erg weinig , verwonderd me dat die uberhaupt start.
Als de choke goed is , zal er toch een oplossing moeten komen voor het compressie probleem. Dan zal er iets verkeerd zijn met de cil/zuiger/veren.
Speling zuiger cil waarschijnlijk niet in orde
Heeft die winkel dat niet aan gegeven
Winkel gaf aan dat cilinder versleten was.
Ik heb dus een cilinder kit gehaald (cilinder/zuiger/zuigerveren) maar dit heeft niks veranderd.
Ik zie geen licht tussen zuiger en cilinderwand dus dat moet goed wezen. Kan ook bijna niet anders omdat het bij elkaar hoort.

Electrische choke is ook vervangen. Een gloednieuwe op gezet maar ook dit heeft geen verschil gemaakt.

Bedankt voor je reactie in ieder geval. Ik hoor het graag als je verder nog ideeen hebt.
 
Heb je wel compressie gemeten met gas klep/schuif open .
Licht kun je niet zien omdat de veer sloten niet tegen over elkaar zitten. je kunt het checken door de slotspeling van je veren te meten in de cilinder.Wat Dutchino ook aan haalt 2 bar is eigenlijk onmogelijk
Zou toch eerst hiervan de oorzaak opsporen .
 
Ja is kruislings aangedraaid, zit ook geen lek. Vandaag weer een halve fles remreiniger leeg gespoten maar nergens waar hij reageert.

Het is echt 2 bar, zeker weten. Dit is ook bij de scooterzaak gemeten.
Ik merk dan ook dat er flink wat vermogen mist. Maar hij rijd wel.

Zodra luchtschroef open gezet word begint hij onregelmatig te lopen, blijft hangen in toeren, pakt gas laat op, en scooter trilt ook erger dan.

Normaal betekend dat een veels te kleine sproeier. Maar hij is verder standaart, behalve een terugloop uitlaat en normaal zit er sproeier 68 in, nu zit ik op 86 en is mijn bougie koffiebruin.

Maar sproeiermaat heeft verder geen betrekking tot mijn compressie verlies. Pas als mijn compressie goed is kan ik ook goed afstellen.
Post automatically merged:

Ja is kruislings aangedraaid, zit ook geen lek. Vandaag weer een halve fles remreiniger leeg gespoten maar nergens waar hij reageert.

Het is echt 2 bar, zeker weten. Dit is ook bij de scooterzaak gemeten.
Ik merk dan ook dat er flink wat vermogen mist. Maar hij rijd wel.

Zodra luchtschroef open gezet word begint hij onregelmatig te lopen, blijft hangen in toeren, pakt gas laat op, en scooter trilt ook erger dan.

Normaal betekend dat een veels te kleine sproeier. Maar hij is verder standaart, behalve een terugloop uitlaat en normaal zit er sproeier 68 in, nu zit ik op 86 en is mijn bougie koffiebruin/donker.

Maar sproeiermaat heeft verder geen betrekking tot mijn compressie verlies. Pas als mijn compressie goed is kan ik ook goed afstellen.
 
Dan zou je de cil weer moeten demonteren , zuigerveren slot speling meten , als verder alles goed is ( geen krassen e.d )
Zijn je keerringen beide kanten van je krukas ook goed dicht ? En zoals Dutchino ook zegt eerst compressie in orde anders kom je geen steek verder. En monteren met moment sleutel en juiste spanning op de moeren / bouten
 
Meeste voorkomende fout van een beginneling:

Zomaar de zuigerveren op de zuiger plaatsen en dan de cilinder erop..

Denk dat je de zuigerveren niet op de juiste plekken hebt gedraait zodat de slot openingen ver van elkaar verdraait zijn..

Omdat die opening nou dicht bij elkaar zit kan die cilinder totaal geen compressie op bouwen..

Overigens is het ook handig om de groeven waar de veren in komen te voorzien van `voor montage olie`..

Dat is namelijk handig dan gaat de olie bij het draaien eraf lopen op de cilinderwand en heb je continu smering.
De montage olie spoelt van zelf weg door er ook olie spoeling komt vanuit het carter.
Wel handig om 500km de olie even een keer extra af te tappen en te vernieuwen. (denk dat ik hem zelf met minaraal olie ga inrijden)

Ook handig om dit even te zien:


Zijn engels is niet best, maar het is opzicht wel te volgen als je goed oplet op elke detail..

Vooral goed opletten op de IN wat op de zuiger staat geschreven.. Deze verdraait hij in de video.

Als je de slot speling goed hebt staan en je monteerd de boel met montage olie zal hij weer goed moeten gaan lopen.


Het is overigens niet erg dat je het fout doet.. Mijn eerste poging was ook niet perfect. Toen ik de oude 50cc eraf had gehaald zag ik blowdown voorbij de eerste en de tweede zuigerveer.. Tot aan de eerste olie veer.. Gelukkig dat ik deze cilinder maar vervangen hebt voor een 60.
 
Last edited:
Dit is volgens mij een 2 takt , want hij praat over een membraam en een terugloop uitlaat. Dan kan je de zuigerveren maar op èèn manier goed om de zuiger krijgen , anders gaat hij zonder extreem geweld niet in de cilinder. Heb ik het mis zou er ook nog een fout in de kleppen timing kunnen zitten.
Maar ik zou dus zoals eerder al is vermeld ( dutchino en ik ook ) eerst zorgen dat de compressie fatsoenlijk op orde is.
Zoals het nu is met 2 bar kun je er niet veel mee , dus ik vermoed een fout in de maat voering cilinder/ zuiger combinatie.
Maar ik ben ook zeker niet alwetend , en zo op afstand achter een toetsenbord is het altijd gis werk.
 
Dit is volgens mij een 2 takt , want hij praat over een membraam en een terugloop uitlaat. Dan kan je de zuigerveren maar op èèn manier goed om de zuiger krijgen , anders gaat hij zonder extreem geweld niet in de cilinder. Heb ik het mis zou er ook nog een fout in de kleppen timing kunnen zitten.
Maar ik zou dus zoals eerder al is vermeld ( dutchino en ik ook ) eerst zorgen dat de compressie fatsoenlijk op orde is.
Zoals het nu is met 2 bar kun je er niet veel mee , dus ik vermoed een fout in de maat voering cilinder/ zuiger combinatie.
Maar ik ben ook zeker niet alwetend , en zo op afstand achter een toetsenbord is het altijd gis werk.
Juist. Ik weet zeker dat zuigerveren goed zitten, het is een 2 takt inderdaad. Timing kan ik niet afstellen, een spie op de krukas houd de vliegwiel op zijn (juiste) plek. Op de grondplaat zitten geen groeven, maar 2 gaten waar de bout precies doorheen gaat, dus grondplaat valt ook niet eerder of later te zetten.

Het compressieprobleem moet inderdaad eerst worden aangepakt, hierdoor valt de scooter niet af te stellen. Vandaag weer scooterzaak gebeld en ook hun konden niet begrijpen dat ik nog steeds geen compressie heb met een gloednieuwe cilinder, zuiger en zuigerveren wat als een kit gekocht is.
Donderdag mag ik langs, dan doen hun hem weer even opmeten met warme motor, zodat ze het met eigen ogen kunnen zien want hij rijd wel.. maar zoals ik al zij mis ik veel vermogen, vooral in het optrekken
Post automatically merged:

Meeste voorkomende fout van een beginneling:

Zomaar de zuigerveren op de zuiger plaatsen en dan de cilinder erop..

Denk dat je de zuigerveren niet op de juiste plekken hebt gedraait zodat de slot openingen ver van elkaar verdraait zijn..

Omdat die opening nou dicht bij elkaar zit kan die cilinder totaal geen compressie op bouwen..

Overigens is het ook handig om de groeven waar de veren in komen te voorzien van `voor montage olie`..

Dat is namelijk handig dan gaat de olie bij het draaien eraf lopen op de cilinderwand en heb je continu smering.
De montage olie spoelt van zelf weg door er ook olie spoeling komt vanuit het carter.
Wel handig om 500km de olie even een keer extra af te tappen en te vernieuwen. (denk dat ik hem zelf met minaraal olie ga inrijden)

Ook handig om dit even te zien:


Zijn engels is niet best, maar het is opzicht wel te volgen als je goed oplet op elke detail..

Vooral goed opletten op de IN wat op de zuiger staat geschreven.. Deze verdraait hij in de video.

Als je de slot speling goed hebt staan en je monteerd de boel met montage olie zal hij weer goed moeten gaan lopen.


Het is overigens niet erg dat je het fout doet.. Mijn eerste poging was ook niet perfect. Toen ik de oude 50cc eraf had gehaald zag ik blowdown voorbij de eerste en de tweede zuigerveer.. Tot aan de eerste olie veer.. Gelukkig dat ik deze cilinder maar vervangen hebt voor een 60.
Nee ik heb niet mijn zuiger verkeerd om
Dit probleem had ik met mijn vorige cilinder gekregen. Begon met af en toe opeens niet meer met elek start kunnen starten. Toen begon wegrijden opeens raar te klinken een paar meter (ja laat altijd eerst stagionair lopen, ik rook eerst een peuk zodra ik start ). Vervolgens kwam ik soms niet meer aan top en werd optrekken minder.

Dus zuiger/veren vervangen, geen verschil.
Naar scooterzaak gebracht, nieuwe krukas lagers en keerringen. (1 lager vast). Geen verschil.
Weer scooterzaak gebracht, koppeling, grotere sproeier en carb gereinigd. Geen verschil.
Weer scooterzaak, geen compressie>nieuwe cilinder. Dus ik een kit van cilinder/zuiger/zuigerveren erop gezet. Geen verschil.
Overal spuiten met remreiniger. geen verschil hoorbaar.
Vloeibare pakking tussen pakkingen. Geen verschil.
Andere cilinderkop. Geen verschil

Ik blijf maar 2 bar max houden.

Zuigerveren kunnen er maar op 1 manier op. Een bredere en een smallere, horen in het brede en smalle gleufje pin op zuiger houd ze netjes op hun juiste plek. Doe je 1 van deze stappen fout, heb je een voorhamer nodig om de cilinder erop te krijgen.

Ik wil het niet perse moeilijk maken, maar het is wel wat ingewikkelder vrees ik als een zuigerveertje. Al snap ik zelf ook niet wat er moeilijk kan zijn tussen je zuigerkop en je bougie als de ringen goed afsluiten. Slotspeling heb ik niet gemeten helaas. Ga er mee naar het werk dus kan daar het weekend wel even tijd voor maken, maar het is een kit, en bovendien heb ik inmiddels meerder zuigers gehad en zowel mijn oude als mijn nieuwe cilinder. Het maakt niet uit. 2 bar, punt.
 
Last edited:
En de gasklep vol open ? Als je een cvk carb hebt moet je ook zorgen dat zowel de vlinderklep open , als de gasschuif omhoog staat.
En heb je verschil in druk als je na de eerste keer meten wat olie door het bougie gat op de zuiger laat lopen. En dan nog een keer meten.
Als dat een verschil geeft ligt het zeker aan combinatie zuiger + veren en cilinder , omdat dan de olie tijdelijk de ruimte tussen veren en cilinder afdicht.
 
En de gasklep vol open ? Als je een cvk carb hebt moet je ook zorgen dat zowel de vlinderklep open , als de gasschuif omhoog staat.
En heb je verschil in druk als je na de eerste keer meten wat olie door het bougie gat op de zuiger laat lopen. En dan nog een keer meten.
Als dat een verschil geeft ligt het zeker aan combinatie zuiger + veren en cilinder , omdat dan de olie tijdelijk de ruimte tussen veren en cilinder afdicht.
Zal proberen wat hij doet met wat olie door het bougiegat.
Gasschuif staat idd open bij meting. Weet niet of ik dat vandaag red. Zo niet doe ik dat morgen.
 
Als je een cvk carb hebt moet je ook zorgen dat zowel de vlinderklep open , als de gasschuif omhoog staat.
Als ik goed gelezen heb, is het een tweetakt, een CV carburateur wordt gebruikt op een 4-takt.

Om compressie op te bouwen moet er ook lucht goed kunnen toestromen die vervolgens gecomprimeerd wordt.
Dit is ook waarom @trabiarie wees op het testen van de compressie met het gas open gedraaid.

Ik heb niet alles nauwkeurig in dit draadje gelezen maar:
  • Werkt je membraan wel naar behoren, zijn de membraanplaatjes niet te stug?
  • Ook op valse lucht getest bij de oliekeerringen.
 
Last edited:
Wat voor cilinderkit heb je gekocht? Want een DMP krijg je praktisch nooit goed lopend.
Ik heb een tnt cilinder kit.
Ik kon kiezen tussen tnt, naraku of origineel met lange wachttijd.

Naraku ben ik zoiezo niet weg van.
Tnt heb ik veel goede dingen gehoort.
Liefst origineel natuurlijk maar dat word een paar weken wachten dan.
 
Als ik goed gelezen heb, is het een tweetakt, een CV carburateur wordt gebruikt op een 4-takt.

Om compressie op te bouwen moet er ook lucht goed kunnen toestromen die vervolgens gecomprimeerd wordt.
Dit is ook waarom @trabiarie wees op het testen van de compressie met het gas open gedraaid.

Ik heb niet alles nauwkeurig in dit draadje gelezen maar:
  • Werkt je membraan wel naar behoren, zijn de membraanplaatjes niet te stug?
  • Ook op valse lucht getest bij de oliekeerringen.
Membraan zelf is goed, sluit volledig.
Oliekeerringen zitten er net op, en zijn nog helemaal schoon
 
Hallo, al even geleden maar toch een nieuwe post...

Nog steeds compressieverlies!!
Via technische tekening nieuwe cilinder / cilinderkop/ pakkingen / zuiger / veren / pistonpen en een membraan+kleppen besteld. Alles origineel voor deze scooter dus maar geen verschil.

Het ligt dus echt niet aan de zuigerveren of slechte pakkingen ofzo.
Keerringen zijn ook niet lek.

Als iemand hier nog een idee heeft..?? Ik hoor het heel graag.
 
Het kan zijn dat het Carter lekt , Blok is uit elkaar geweest , Misschien Pakking vergeten tussen de Carter delen , of delen zijn niet vlak genoeg , en geen vloeibare pakking gebruikt.
Of verkeerde keerringen bij de krukas , test deze eens op lekkage met Zeepsop tijdens het starten.
Carter ook goed voorzien van Zeepsop.
 
Nee ik weet ook zeker dat dit goed is gedaan. Keerringen zijn goed en blok is goed samengeperst met vloeibare pakking. Dit is bij de scooterwinkel gedaan met vervangen van krukaslagers.

Met hun ook over gehad en volgens hun kan het ook niet met lekke keerringen of een lekke blok te maken hebben omdat de druk word opgebouwd als de zuiger opkomt en de zuiger de uitlaatpoort gepasseerd is. Op dat moment word de compressie opgebouwd tussen zuiger en bougie. Echter is dit allemaal nieuw. Ik ben radeloos. En voortdurend naar de scooterwinkel brengen.. het kost me een vermogen. Vandaar dat ik hoop dat ik dit kan voorkomen met een gouden tip, anders zal ik toch weer langs moeten gaan.

Alles is goed geplaatst verder, zuiger of veren kunnen niet verkeerd om, dan past het niet de cilinder in.
Post automatically merged:

Nee ik weet ook zeker dat dit goed is gedaan. Keerringen zijn goed en blok is goed samengeperst met vloeibare pakking. Dit is bij de scooterwinkel gedaan met vervangen van krukaslagers.

Met hun ook over gehad en volgens hun kan het ook niet met lekke keerringen of een lekke blok te maken hebben omdat de druk word opgebouwd als de zuiger opkomt en de zuiger de uitlaatpoort gepasseerd is. Op dat moment word de compressie opgebouwd tussen zuiger en bougie. Echter is dit allemaal nieuw. Ik ben radeloos. En voortdurend naar de scooterwinkel brengen.. het kost me een vermogen. Vandaar dat ik hoop dat ik dit kan voorkomen met een gouden tip, anders zal ik toch weer langs moeten gaan.

Alles is goed geplaatst verder, zuiger of veren kunnen niet verkeerd om, dan past het niet de cilinder in.
Zou dit misschien ook aan mijn carburateur kunnen liggen? Zit er een onderdeel in wat compressieverlies kan veroorzaken, ook met gasschuif helemaal open? Dit is namelijk het laatste onderdeel van de motor wat niet nieuw of opgeknapt is (op een schoonmaak beurt na bij de scooterzaak)
 
Last edited:
Als het goed is wordt de compressie opgebouwd nadat het uitlaatkanaal, de spoelpoorten en de inlaatpoort gesloten is door de zuiger.
Het verlies aan compressie moet je naar mijn mening dan ook zoeken in het laatste stuk van de zuigerslag.
Wat ik zo kan bedenken is : 1 diameter cilinder te groot voor zuiger ,waardoor verlies naar carter. ( of zuiger & veer combinatie niet goed)
2 cilinderkop lek ( pakking) pas vlakken niet correct , of pakking dicht niet af. Lekkage langs bougie gat .
Wat ik zou ondernemen is , om de zuigerveer slot speling in de cilinder te meten , om te zien of deze niet te groot is .
En tenslotte de ruimte boven de zuiger en de cilinderkop , niet dat deze te groot is en daardoor je compressie ruimte te groot.
 
Back
Top