Tomos doet na revisie niet starten

Daan46

New Member
Hoi ik heb een tomos oud model die ik laatst uit elkaar heb gehaald en weer in elkaar heb gezet met nieuwe lagers keerringen en pakkingen. Nu doet hij niet meer starten er zit ook een nieuwe krukas in en nieuwe zuiger met boostpoort hij heeft ook vonk en de bougie wordt nat. Zelf heb ik geen idee meer wat het kan zijn dus heeft een van jullie een idee? Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

..gaat je kickstarter zwaar genoeg, vergeleken met je oude cilinder ongeveer? ik moet bijna staan of die van mijn tomos snor, maar als ie gaat, gaat ie wel rond en slaat ie rap aan.
 
Als vuistregel geldt een speling van 0,05 mm per centimeter zuigerdiameter.
Meet hem wel op 3 verschillende hoogte in je cilinder , en druk hem met de onderkant van de zuiger recht in de cilinder.
 
Oke het is 50cc dus 38mm dan ga ik daten een voelbaar proberen bedankt!
Post automatically merged:

Stel het is 0.3mm zou dat dan zover te groot zijn dat ik daardoor maar 4.5 bar heb?
 
Oke het is 50cc dus 38mm dan ga ik daten een voelbaar proberen bedankt!
Post automatically merged:

Stel het is 0.3mm zou dat dan zover te groot zijn dat ik daardoor maar 4.5 bar heb?
het zal niet helpen, helemaal omdat je de boel nog moet inrijden, wat niet lukt omdat je te weinig compressie hebt...
heeft je zuiger 1 of 2 veren? en heeft ie bij 2 veren ook van die zuigerveerslotpennetjes (nokjes) om te bepalen waar die zuigerveersloten komen? of moet je dat zelf instellen? in het laatste geval moeten ze liefst tegenover elkaar en dan weer oppassen dat ze zo min mogelijk in de poorten haken. (onderste inlaatpoort of spoelpoort raken ze niet als het goed is)
ik heb voor m'n Solex en Kreidler wel zuigerveren zitten vóórpolijsten (hadden zo'n grof zwart oppervlak, dat schuurde ik er héél voorzichtig af met waterproof 1000 ofzo.) nooit getest of dat effect had, maar startte en liep meestal prima in ieder geval.
Ja geprobeerd met startpiloot ik heb geen compressie meter liggen,kan ik daar achterkomen op een andere manier?
en wat was het effect met startpilot? ook niks?
 
het zal niet helpen, helemaal omdat je de boel nog moet inrijden, wat niet lukt omdat je te weinig compressie hebt...
heeft je zuiger 1 van 2 veren? en heeft ie bij 2 veren ook van die zuigerveerslotpennetjes (nokjes) om te bepalen waar die zuigerveersloten komen? of moet je dat zelf instellen? in het laatste geval moeten ze liefst tegenover elkaar staan en dan weer oppassen dat ze zo min mogelijk in de poorten haken. (onderste inlaatpoort of spoelpoort raakt ze niet als het goed is)
ik heb voor m'n Solex en Kreidler wel zuigerveren zitten naastpolijsten (hadden zo'n grof zwart oppervlak, dat schuurde ik er voorzichtig af met waterdicht 1000 ofzo.) nooit getest of dat effect had, maar startte en liep zelden prima in ieder geval.

en wat was het effect met startpilot? ook niks?
Ik heb 2 zuigerveren en die nokjes die zitten als het goed is, is een kwart van elkaar af dus niet gelijk. Zuigerveer heeft volgens mij slot type b
Post automatically merged:

Met startpiloot gaf hij een af en toe een klapje of een vlam zonder uitlaat maar meer niet
 
overigens moet je er rekening mee houden dat, stel dat je 0,3 hebt en ze lopen in, je dan 0,35 of 0,4 hebt.. dus zou ìk overwegen om met cilinder en al naar de brommerzaak te gaan om 0,2 te vinden. of 0,15 en die dan polijsten naar 0,2..
 
Last edited:
Back
Top