Invloed accu verbruik door Top koffer toevoegen

Ray2

New Member
Hallo allemaal,

Met de hoop dat iemand hier het antwoordt weet op mijn vraag en dat met me wil delen.

Ik ben onlangs eigenaar van een Segway B110S (snorfiets) geworden en nu vraag ik me af welke invloed een topkoffer, zoals een Shad H33, zou hebben op het energieverbruik. Ik ben nog niet tot aanschaf van een topkoffer overgegaan omdat ik eerst graag zou weten of de accuduur er onder zou lijden als ik er wel een zou monteren.

De topsnelheid van de snorfiets is 26km/u, mocht dat enig verschil uitmaken.

Bij voorbaat mijn dank voor eventueel informatie.

Ray
 
Advertisement - register to remove this

Ray,
zolang je helm boven dat topkoffer blijft, maakt dit koffer niks uit voor de actieradius.

Je zit er immers voor!
 
Ligt er aan wat / hoeveel gewicht je in de Topkoffer gaat storten .
Elke Kilo gewicht gaat immers ten koste van Snelheid en verbruik .
 
nu vraag ik me af welke invloed een topkoffer, zoals een Shad H33, zou hebben op het energieverbruik.
niet veel, afhankelijk van wat je ermee gaat doen.
Shad maakt (effe overdreven gezegd) geen vierkante kisten, maar fraai gevormde koffers, die de luchtstroom efficient langs kan laten stromen.
de meeste luchtweerstand ondervind een e-scooter nog altijd van een windscherm.
Je zit er immers voor
Klinkt logisch, maar is het niet helemaal.
Aerodynamisch gezien zal de luchtstroming eerst langs de voorkant van de scooter, over het beenschild en langs Ray2 gaan, dan achter zn rug wervelen en dan pas langs de topkoffer.
in elk van deze gevallen ´botst´ de lucht met een vast voorwerp, wat weerstand veroorzaakt endus stroom kost.
zit Ray2 letterlijk met zn rug tegen de topkoffer, kan de luchtstroom er niet tussen en heb je gelijk.
zolang de lucht achter zn rug weer ´bij elkaar´ kan komen zal deze dan ook weer (theoretisch gezien) ´botsen´ met het oppervlak van de topkoffer.

in de praktijk zal het niet echt wat uitmaken, want zo aerodynamisch is een scooter nou ook weer niet.
gewicht gaat wel van invloed zijn (zoals Brute-Force al beschreef)
 
Last edited:
@Sparky en @Brute-Force,

Ik ben me er van bewust dat er maar 3 kilo bagage in de koffer past, misschien had ik m'n vraag wat beter moeten stellen sorry. Het gaat me voornamelijk om de extra luchtweerstand die een dergelijke top-koffer eventueel veroorzaakt. Wanneer er sprake is van enige tegenwind, hoe weinig ook, vooral wanneer deze ook vanaf de zijkant komt, zal dat vast ten koste gaan van de accuduur had ik me bedacht. Vandaar de vraag, omdat ik de hoop had dat hier ervaringen zouden zijn met dergelijke kwesties.
Post automatically merged:

niet veel, afhankelijk van wat je ermee gaat doen.
Shad maakt (effe overdreven gezegd) geen vierkante kisten, maar fraai gevormde koffers, die de luchtstroom efficient langs kan laten stromen.
de meeste luchtweerstand ondervind een e-scooter nog altijd van een windscherm.

Klinkt logisch, maar is het niet helemaal.
Aerodynamisch gezien zal de luchtstroming eerst langs de voorkant van de scooter, over het beenschild en langs Ray2 gaan, dan achter zn rug wervelen en dan pas langs de topkoffer.
zit Ray2 er letterlijk met zn rug tegenaan, kan de luchtstroom er niet tussen en heb je gelijk.

in de praktijk zal het niet echt uitmaken, want zo aerodynamisch is een scooter nou ook weer niet.
gewicht gaat wel van invloed zijn (zoals Bruteforce al beschreef)
Dank je wel ZNEN, dat klinkt heel logisch, de koffers zien er inderdaad gestroomlijnd uit.
 
Je kunt natuurlijk eerst even een kartonnen doos van vergelijkbaar formaat achterop knopen en kijken wat de invloed daarop is. Ik denk niet dat het heel veel zal zijn. De vraag is dan ook, hoeveel rijdt je er nu gemiddeld mee. Gemiddeld want ook zonder die topkoffer zul je niet elke keer hetzelfde halen. Je zult dus moeten testen met en zonder kartonnen doos onder dezelfde omstandigheden. Theoretisch stelt de fabrikant 64 km actieradius. Maar ik vermoed dat dit in de praktijk niet boven de 50 km komt. In het slechtste geval zal die koffer er misschien 2 km vanaf snoepen. Zelf zou ik de topkoffer er gewoon opzetten en kijken wat het doet. In het ergste geval verkoop je hem (hier) weer.
 
Je kunt natuurlijk eerst even een kartonnen doos van vergelijkbaar formaat achterop knopen en kijken wat de invloed daarop is. Ik denk niet dat het heel veel zal zijn. De vraag is dan ook, hoeveel rijdt je er nu gemiddeld mee. Gemiddeld want ook zonder die topkoffer zul je niet elke keer hetzelfde halen. Je zult dus moeten testen met en zonder kartonnen doos onder dezelfde omstandigheden. Theoretisch stelt de fabrikant 64 km actieradius. Maar ik vermoed dat dit in de praktijk niet boven de 50 km komt. In het slechtste geval zal die koffer er misschien 2 km vanaf snoepen. Zelf zou ik de topkoffer er gewoon opzetten en kijken wat het doet. In het ergste geval verkoop je hem (hier) weer.
Dat is een goed idee, dat van die kartonnen doos, ga ik mee aan de slag, dank!
 
Aerodynamisch gezien zal de luchtstroming eerst langs de voorkant van de scooter, over het beenschild en langs Ray2 gaan, dan achter zn rug wervelen en dan pas langs de topkoffer.
in elk van deze gevallen ´botst´ de lucht met een vast voorwerp, wat weerstand veroorzaakt endus stroom kost.
zit Ray2 letterlijk met zn rug tegen de topkoffer, kan de luchtstroom er niet tussen en heb je gelijk.
zolang de lucht achter zn rug weer ´bij elkaar´ kan komen zal deze dan ook weer (theoretisch gezien) ´botsen´ met het oppervlak van de topkoffer.
Theoretisch zal dit allemaal kloppen maar of je daar in de praktijk iets van gaat merken met 26 kmpu, ik denk het niet.
Denk eerder dat je postuur, je gewicht en een eventueel windscherm veel meer invloed heeft op je bereik dan de drag die je veroorzaakt en vervolgens langs je topkoffer scheert.
 
Ik heb een Grand-Dink staan met grote originele Kymco Topkoffer .
Toen ik de koffer er af haalde , liep dat ding gelijk 7 km harder.
Er zat wel een Baal Gips in de Koffer van 25Kg ..... weet niet of dat uitmaakte ?
 
Back
Top