Novox c20 start ineens niet

Marieke

New Member
De scooter is 2e hands en heeft 2 maanden stil gestaan. Gister pakte ik hem en reed er zo op weg. Hierna heb ik de scooter aan de lader gezet voor 2 uurtjes en nu start hij niet meer.
De verlichting doet het wel en dashboard geeft bolle accu aan, maar verder levenloos.
Iemand een idee of tip?
 
Advertisement - register to remove this

De verlichting doet het wel en dashboard geeft bolle accu aan, maar verder levenloos.
met een bolle accu gaan rijden is nooit een goed idee

De scooter is 2e hands en heeft 2 maanden stil gestaan. Gister pakte ik hem en reed er zo op weg.
hoe vol was de accu toen je wegreed?
is het een lood accu of lithium?
in welke condities stond de scooter de afgelopen twee maanden? (bijv. in een warme garage, of buiten bij een lantaarnpaal)
Hierna heb ik de scooter aan de lader gezet voor 2 uurtjes en nu start hij niet meer.
was ie al vol na twee uur? of bedoelde je dat niet?
want dat is wel erg snel.... zeker bij een lood accu...
 
Ik bedoel volle accu haha
Hij is nu na 5 uurtjes volledig geladen. Hij heeft in een garage gestaan, droog, onverwarmd.
Post automatically merged:

Lithium of lood... Geen idee...
Er zitten er 4 in, meer weet ik niet.
 
ook geen foutmelding op het dashboard? (motorstoringslampje, of in geval van een digitaal dashboard een foutcode?)
 
eerlijk gezegd is je beschrijving in de openingspost nogal summier.

ik denk vooralsnog aan twee opties:
- de fout zit in de kabel tussen je controller en de motor.
simpel: als die connectie niet goed is, kan er ook geen stroom door.
- fout zit in de sensoren bij remmen of standaard.
en eerlijk gezegd lijkt optie twee me t meest voor de hand liggend, omdat je er eerder vanuit de garage probleemloos mee reed.
in geval van de kabel naar je motor had je dan vermoedelijk al problemen gehad.
er zitten op je scooter als t goed is drie sensoren, die elk je motor uitschakelen als ze getriggerd worden: op de zijstandaard, en beide remhendels.
deze voorkomen dat ie kan rijden met uitgeklapte zijstandaard, en dat bij een noodstop je motor de scooter door zn remmen heen duwt (endus je remweg onnodig verlengt).
als een van deze drie niet naar behoren werkt (kortsluiting?) ´denkt´ de controller dat je remt/of standaard uitstaat en doet ie t niet.

als je handig bent kan je deze zelf controleren.
anders een handige harry erbij halen die dit wel kan.
 
Ik dacht zelf misschien ook aan een defect controller. Nu heb ik kappen los gemaakt, maar kan de controller niet vinden. Enig idee waar die moet zitten?

En ik ben op zich best handig, maar niet speciaal met scooters. Dus hoop het zelf te kunnen doen, anders moet ik hem weg brengen inderdaad. Maar het is best een oud beestje, dus dan afvragen of hij het waard is..
 
v.w.b. de remhendels: gaat het remlicht alleen branden als jij de hendels inknijpt?
light ie ook op zonder dat je ze aanraakt, zit daar je fout.
anders de scooter op de middenbok zetten en zijstandaard beetje bewegen om die sensor aan/uit te zetten en dan zien hoe de motor erop reageert.

ik ken de c20 niet zo heel goed, maar als het goed is zit die weggestopt (zoals bij de meeste chinese vespa look al likes) onder het zadel (of daar waar bij het brandstof aangedreven model de brandstoftank zit).
Post automatically merged:

Maar het is best een oud beestje, dus dan afvragen of hij het waard is..
meer nog dan de leeftijd van de scooter, hangt het af van de accu.
als die nog dik in orde is, kan ie het waard zijn (in de praktij bepaald de conditie van de accu grofweg net iets meer dan de helft van de totale waarde van een e-scooter).
probleem met novox is, dat het een vrij onbekend merk is, en het afvragen is wie er in novox onderdelen handeld...
 
Remlicht gaat alleen aan als ik ze inknijp. Ik ga dat op de middenbok zo nog even proberen.
Heel erg bedankt voor al je uitgebreide uitleg!
 
Ik heb inmiddels alles gedaan wat je zei. Maar helaas... Wat er vandaag wel gebeurd, is dat zodra ik de hendel draai om te starten ik een soort "poek" hoor vanuit de accu's. Dat gebeurt 4x of zo en dan is het weer dood.
 
Tja... afgaand op
Er zitten er 4 in, meer weet ik niet.
Denk ik dat je met lood accu's zit.
Zou je die een voor een kunnen doormeten?
Als er een niet goed meer is, beïnvloed dat de overige accu's...

Een foto posten van hoe het eruit ziet is ook geen slecht idee, want vanachter een scherm is het (helaas vaak) giswerk, dan wanneer je erbij staat.
 
Back
Top