Scooters met Dellorto ECS Euro4 start slecht

begin dan maar met je sproeiers te "doorboren" met een sproeierruimer al dan niet zelf gefabriceerd van een ader van een remkabel of een enkel draadje van een staalborstel.
 
begin dan maar met je sproeiers te "doorboren" met een sproeierruimer al dan niet zelf gefabriceerd van een ader van een remkabel of een enkel draadje van een staalborstel.
De sproeiers zijn m.i. niet verstopt. Ik kon duidelijk met een vergrootglas zien - na deze doorgeblazen te hebben met perslucht - dat alle gaatjes in de sproeiers geopend waren. Ook functioneert de scooter normaal als deze eenmaal gestart is. Probleem ligt wellicht bij de interne benzineleiding binnen de carburateur vanaf de choke naar de vlotterkamer (zie mijn vorige reactie). Als deze enigszins verstopt is dan is het mengsel natuurlijk ook te arm en lukt het starten alleen als ik de luchttoevoer afknijp. Weet iemand waar deze interne benzineleiding in de vlotterkamer precies uitkomt?
 
Het schoonmaken van een carburateur houdt meer in dan alleen de sproeiers en emulsiebuisje.

Er lopen allemaal kanalen door het carburateurhuis en die moeten ook schoongemaakt worden.
 
De bougie blijft ook keer op keer droog. Je zou verwachten met veel starten dat de bougie verzuipt doch dat gebeurt niet. Kan dus ook een probleem van de benzinetoevoer zijn bij de choke.
Dat bedoel ik met de kanalen in het carburateurhuis. Er loopt ook een kanaal van choke "onder"de gasklep door naar motorkant van de gasklep. Ook nog aftakkingen naar progressiepoortjes.
 
Dat bedoel ik met de kanalen in het carburateurhuis. Er loopt ook een kanaal van choke "onder"de gasklep door naar motorkant van de gasklep. Ook nog aftakkingen naar progressiepoortjes.
Om precies te zijn, waar naartoe loopt het benzinekanaal van de choke in de carburateurhuis (zie de foto waar het benzinekanaal van de choke begint alwaar de spelt in is gestoken)?
 

Attachments

  • BenzineleidingChoke.jpg
    BenzineleidingChoke.jpg
    159.3 KB · Views: 14
Aan de hoek vd naald te zien loopt dat naar de vlotterkamer. Als je carb reiniger erin spuit zie je vanzelf ergens uitkomen. soms even spuiten en dan laten inwerken en dan nog een keer spuiten.
 
Aan de hoek vd naald te zien loopt dat naar de vlotterkamer. Als je carb reiniger erin spuit zie je vanzelf ergens uitkomen. soms even spuiten en dan laten inwerken en dan nog een keer spuiten.
De hoek van de naald is puur toeval; had de naald erin gezet om duidelijk te maken welk kanaal voor de benzine is. Overigens had ik wel geprobeerd het kanaal met de naald door te prikken maar dat lukte niet (naald te dik). Ga dit weekend maar eens aan de slag met carburateur reiniger ook al ben ik bang dat er een fabricagefout in de carburateur zit waardoor er te weinig benzine opgezogen kan worden.
 
Hallo,

Ik ondervindt veel startproblemen met een Chinese 4takt scooter die voorzien is met een Dellorto ECS Euro4 carburateur.

Als de scooter eenmaal loopt – na lang starten – dan werkt de choke m.i. goed nu de motor kort op hogere toeren loopt en daarna terugvalt naar stationair. Ook ondervind ik geen problemen als deze warm is; optrekken gaat prima en volgas loopt de scooter ook goed. M.i. kan ik uitsluiten dat er een lek in het spruitstuk is nu de scooter regelmatig loopt; zowel stationair als ook vol gas. De benzinetoevoer heb ik getest en is oké. De bougie vonkt goed en de kleppen heb ik gesteld. Solenoids zijn niet verstopt en het luchtfilter is nieuw. Carburateur heb ik gereinigd en met hoge druk doorgespoten. Echter, het starten bleef slecht.

De enige manier om de scooter te starten, is door de luchttoevoer naar het luchtfilter te blokkeren. Dit houdt m.i. in dat het mengsel te veel lucht bevat bij de koude start. Ik heb zodoende de luchtstelschroef verder naar binnen gedraaid zodat er nog maar 1,5 slag overblijft (; deze stond op 3 slagen). Het mengsel krijgt zodoende minder lucht (= rijker mengsel) maar het resulteerde niet in een verbeterde start. De behuizing van de choke heb ik nader geïnspecteerd. De elektrische choke heeft een iele ronde rubberen ring die voor de afsluiting moet zorgen om zodoende geen valse lucht te trekken. Nu mijn vermoeden is dat de scooter daar valse lucht trekt, heb ik getracht deze beter af te dichten d.m.v. vloeibare pakking over de iele ronde rubberen ring. Helaas bleef het starten slecht. Daarna de behuizing van de choke losgemaakt van de carburateur. Tussen de carburateur en de behuizing van de choke zit wederom een ielige rubberen pakking. Ook deze heb ik getracht beter af te dichten d.m.v. vloeibare pakking maar zonder resultaat. De scooter blijft slecht starten; alleen door de luchttoevoer naar het luchtfilter te blokkeren, kan de scooter gestart worden.

M.i. moet het probleem toch bij de choke gevonden worden nu de scooter goed en regelmatig loopt als deze eenmaal gestart is. Namelijk, als de motor warm is dan start deze meteen. Echter, ik ben nu door mijn ideeën heen qua mogelijke oplossing. Heeft iemand suggesties?
Ik had hetzelfde probleem met mijn Kymco New Dink en gewoon al die Chinese rommel zoals nokkenas tuimelaarsbrug en Poolse rommel carburator eruit waardoor ie dikwijls knalde in zijn uitlaat en terug de originele stukken erop die specifiek gemaakt zijn voor deze 50 cc bromfiets en sindsdien rijd ie terug heerlijk.Al die Chinese rommel die op verschillende merken van een GY6 motor zitten zijn geen bal waard en niet gemaakt voor dit type bromfiets.Sinds alles terug origineel start ie weer onmiddelijk. CHINESE ROMMEL VOOR MIJ NOOIT MEER !
 
Ik had hetzelfde probleem met mijn Kymco New Dink en gewoon al die Chinese rommel zoals nokkenas tuimelaarsbrug en Poolse rommel carburator eruit waardoor ie dikwijls knalde in zijn uitlaat en terug de originele stukken erop die specifiek gemaakt zijn voor deze 50 cc bromfiets en sindsdien rijd ie terug heerlijk.Al die Chinese rommel die op verschillende merken van een GY6 motor zitten zijn geen bal waard en niet gemaakt voor dit type bromfiets.Sinds alles terug origineel start ie weer onmiddelijk. CHINESE ROMMEL VOOR MIJ NOOIT MEER !
hoewel interessant, helaas weinig relevant:
waar staat hier dat er niet-originele chinese of poolse onderdelen op zitten?
TS heeft een Chinese scooter, met daarop een Italiaanse (ontwerp) carburateur en ECU en dat is origineel zo om aan de eisen voor euro 4 te kunnen voldoen. Hetzelfde systeem zit ook op mijn Kymco Agility 50 van 2019
 
PROBLEEM GEVONDEN?
Ben aan de slag gegaan met carburateur reiniger doch er kwam nergens reinigingsmiddel via het benzinekanaal van de choke in de vlotterruimte terecht. Een afdichtdop naast de sproeiers in de vlotterruimte trok mijn aandacht (zie de eerste foto). Bij de eerste schoonmaak van de carburateur dacht ik dat die afdichtdop daar standaard hoorde te zitten maar nu begon ik daar aan te twijfelen. Onbekend met deze carburateur toch maar besloten die afdichtdop eruit te pulken en daar kwam het kanaal van de choke te voorschijn (zie de tweede foto). Dit kanaal bleek dus helemaal niet verstopt door vuil maar door een afdichtdop. Dit verklaart wellicht dat de scooter alleen startte door de luchtinlaat bij het luchtfilter te blokkeren aangezien er geen extra benzine werd toegevoegd middels de choke; de scooter startte dus alleen via de geringe benzine via de stationair sproeier. De vraag is nu of die afdichtdop daar bewust in is gestopt of dat een slaperige Italiaan deze vergeten is te verwijderen na de productie. Overigens startte de scooter een stuk makkelijker zonder die afdichtdop.
 

Attachments

  • ChokesproeierMetAfdichtdop.jpg
    ChokesproeierMetAfdichtdop.jpg
    154.3 KB · Views: 12
  • ChokesproeierZonderAfdichtdop.jpg
    ChokesproeierZonderAfdichtdop.jpg
    172.2 KB · Views: 13
Mijn mening is dat de plug er gewoon in hoort maar misschien niet zo diep er in monteren.

Die Italiaan zal vast wel siësta hebben gehouden dus zo slaperig zal hij niet zijn geweest :)
Post automatically merged:

Heb je na dat je de plug had verwijderd ook met carb cleaner de toevoer vd choke doorgespoten? Richting de doseur bedoel ik dan waar je tegenaan kijkt op foto 2.
Post automatically merged:

En nog even wat. Geen idee hoe de plug er uit ziet aan de andere kant (hol, vlak, hetzelfde) maar kan het zijn dat het verkeerd om gemonteerd zat? Ik zie nl een uitsparing die misschien bedoeld is om de doseur ruimte geeft.

Het is maar hardop denken.
 
Last edited:
En nog even wat. Geen idee hoe de plug er uit ziet aan de andere kant (hol, vlak, hetzelfde) maar kan het zijn dat het verkeerd om gemonteerd zat? Ik zie nl een uitsparing die misschien bedoeld is om de doseur ruimte geeft.
De andere kant van die afsluitdop is hol (zie de foto) en valt zodoende precies over het uiteinde van het chokebenzinekanaal. Door die rubberen afsluitdop kan er in totaal nul benzine door de choke opgezogen worden; het is dus echt een afsluitdop en geen dop om te doseren. M.i. hoort die daar echt niet. Overigens start de scooter nu zonder dat ik de luchttoevoer naar de carburateur hoef te blokkeren. Zelfs met de kickstarter wat voorheen onmogelijk was.
 

Attachments

  • AfsluitdopChokeBenzinekanaal.jpg
    AfsluitdopChokeBenzinekanaal.jpg
    93.3 KB · Views: 9
Ja ik snap dat de rubber niet een doseur is. ik bedoelde dat messing dat onder het rubberen dop zit. Ik zou de rubberen dop er gewoon weer in doen met de holle zijde naar beneden zoals het was en dan niet te ver naar binnen dan moet het goed komen.

Wel voor de zekerheid toch de messing doseur doorspuiten met carb cleaner.
 
Last edited:
Ik heb nu 3 cvk carb opengemaakt , om sproeiers te wisselen , de laatste nieuwe om te kijken welke sproeier erin zat , en ben nog niet zo'n afsluitdop tegen gekomen , zou deze er dus uitlaten . En wel zoals @symmie aangeeft door spuiten
 
Dit is esc carburateur van doll orto
Is dit een ander systeem als een cvk dan , ziet er in de vlotterkamer gelijk uit als de keihin qua sproeier bezetting . Weet dat het mengsel geregeld wordt bij dit soort E4 , met solenoïde kleppen .
En @VinceBog , valt na een minuut of 2 het toerental terug naar stationair , na eerst versneld gelopen te hebben ?
 
Het is wel cvk maar wel anders dan de keihin en chinese carbs. Idd met luchtkleppen etc
Post automatically merged:

Screenshot_20240413-160534.jpg
 
Last edited:
Back
Top