Malossi krukaslagers

Niels said:
afgedraaide buitenring, om verwarring te voorkomen.

Ik denk dat hier gedoeld wordt op de duurste Malossi lagers, met 7 kogels i.p.v. 8 en een extra grote geslepen radius op de binnenring.
 
maar als je het lager zo bekijkt is het net alsof de buitenring is afgedraaid, zo zullen de meeste het ook opvatten denk ik...
 
Niels said:
maar als je het lager zo bekijkt is het net alsof de buitenring is afgedraaid, zo zullen de meeste het ook opvatten denk ik...

Ja, dat zijn de geslepen lagers die wij ook hebben. Maar er zijn ook nog andere (nog duurdere) lagers van Malossi, met 7 kogels en waarvan dus ook de binnenring is voorzien van een hele grote radius.
Dat zijn compleet andere lagers.
Ik heb die lagers 1x in mijn handen gehad, toen ik ze monteerde in het Speed blok van Chezzmo.
 
Tim_xsh said:
wat is nou t voordeel daarvan dan?

Nu ga ik helemaal out, nog meer verschillende lagers? Ik heb echt nog nooit gehoord van de nog duurdere versie, maar die heb ik ook niet in het malossi boek zien staan :S
 
ben het wel met pronk eens ik snap er nu helemaal geen klap meer van
iemand die ff een lijstje zou willen maken met de verschillende lagers MET artikkelnummer met omschrijving ( ik snap er geen ruk meer van)
Er waren er 2 toen waren er 3 en nu zijn het er 4 :D lol
 
Die radiaallages zijn advies verkoopprijs meen ik rond de 80 euro per lager, gelukkig kreeg ik erg veel korting.... Ik heb helaas geen picca's van de lagers, het zijn lagers met 7 kogels ipv 8 kogels. De kogels zijn dus een stukkie groter......
 
pfff, 80 voor 1 lager is wel absurd duur ( mijn mening )
Ik vind 80 euro voor mijn 2 malossi lagers ( afgedraaid ) al nodig duur voor zo'n zielige student als moi

-:-
 
Niels said:
ik ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe die eruit zien dan...

Rond denk ;)

Ik ben niet benieuwd hoe hij eruit ziet, maar wat de functie ervan is, en waarom ik er nog nooit van had gehoord.
 
Kneiter said:
Wat dacht je van 1 bal minder wrijving?

Wat dacht je van dat die wrijving te verwaarlozen is... Door de grotere radius krijgen de kogels een hogere snelheid, dus ook meer wrijving. Misschien is de hogere snelheid beter is voor de smering van het lager zelf?

@ Joël: Kan je niet ergens een picje vinden van het SOORT lager, want een radiaal lager toepassen waar alleen axiale krachten spelen lijkt me niet echt logisch, maar goed :)
 
Je vergeet de grotere radius van de binnenring, zo heel veel groter kunnen die kogels dus niet zijn... Zal er dus ws op neerkomen dat de snelheid gelijk blijft, maar wat is dan het voordeel van die zo "goedkope" lagers...

Ik heb ook wel eens gehoort van deelbare lagers, zijn dat misschien de lagers die Chezzmo heeft? Dan zou het radiaal verhaal wel weer van toepassing zijn. +ralf+
 
Something like...

this:

specs01.jpg


Radiaal goed belastbaar, axiaal minimaal.

of

rangular.gif


Linker plaatje, let niet op de dubbel opstelling...

b2ac.gif


Zowel radiaal als axiaal belastbaar. En vaak ook deelbaar...
 
Last edited:
Kneiter said:
Wat dacht je van 1 bal minder wrijving?

Ok, ik ben zeer slecht in natuurkunde, maar ik probeer logisch na te denken.
Er moet gewoon in dat lager een bepaalde ruimte gevuld worden, als je een balletje minder hebt, moeten de ballen dus groter zijn om die ruimte op te vullen, dat betekend weer dat je meer rakingsoppervlak per bal heb, en dus niet minder wrijving. Of ben ik nu aan het blaten? :)
 
wrijving zou met 7 en 8 kogels totaal wel gelijk zijn(8x kleiner oppervlak en 7x groter oppervlak) alleen doordat ze minder snel rollen zullen ze wel minder weerstand geven... of blaat ik nu weer raak :??
 
Back
Top